Kisah Cinta 100 Hari


Share on Tumblr Salleh dan Salleha sedang duduk bersama di taman kampus tanpa melakukan apapun, hanya memandang langit sementara sahabat-sahabat mereka yang lain sedang asyik bercanda ria dengan kekasih masing-masing.

Salleha : ” Ahhh!! aku bosan. Aku berharap aku juga mempunyai kekasih yang dapat bersama berkongsi waktu denganku. “

Salleh : ” Nampaknya cuma tinggal kita berdua saja yang masih single mingle, masih tidak mempunyai pasangan sekarang.” (keduanya mengeluh dan berdiam beberapa saat)

Salleha : ” Aku ada idea best nie. Kita adakan permainan jom? “

Salleh : “Errr? Permainan apa? “

Salleha : “Ermmmmm… sonang tu bah. Apa kata kau jadi kekasihku dan aku jadi kekasihmu tapi hanya untuk 100 hari saja….. camnerr okay tak? “

Salleh : ” Baiklah… lagi pong aku juga belom ada agenda apa-apa untuk beberapa bulan nie. “

Salleha : ” Lerr… cam tak ikhlas jerr…. nak tak nak??… semangat sikitlah! Hari ini akan jadi hari pertama kita bercouple. Kita ke mana sekarang? “

Salleh : ” Camnerr kalau kita nengok wayang ajerr? Kalau tak salah cerita Love Is Cinta tengah now showing nie….. Ajeb ngan Adha cakap citerr nyerr best tau.. dia orang kasi 4 bintang lagi. “

Salleha : “OK sett!!!…. Jom kita pergi sekarang. Pastu kita gi karaoke yerr… agak-agak kalau kita ajak sama MasPenn ngan Lili tu dia nak tak??? “

Salleh : “Boleh juga…” ( mereka berdua pun pergi menonton, berkaraoke dan Salleh menghantar Salleha pulang selepas itu )

Hari ke 2 :

Salleh dan Salleha menghabiskan waktu untuk berbual dan bercanda di kafe, suasana kafe yang remang-remang dengan alunan muzik yang syahdu membawa hati mereka pada situasi yang romantis. Sebelum pulang Salleh membeli sebuah kalung perak yang berloketkan sebiji bintang untuk Salleha.

Hari ke 3 :

Mereka pergi ke Mall membeli-belah untuk mencari hadiah buat Lady Rye, seorang sahabat Salleh. Setelah lelah berkeliling dalam Mall, mereka memutuskan untuk membeli sebuah jam tangan. Setelah itu mereka beristirehat dan duduk di foodcourt, makan sepotong kuih dan satu gelas jus berdua dan mulai berpegangan tangan untuk pertama kalinya.

Hari ke 7 :

Bermain bowling dengan teman-teman Salleh. Tangan Salleha terasa sakit kerana tidak pernah bermain bowling sebelumnya. Salleh memicit-micit tangan Salleha dengan lembut.

Hari ke 25 :

Salleh mengajak Salleha makan malam di Danga Bay. Bulan sudah menampakkan diri, langit yang cerah menghamparkan ribuan bintang dalam pelukannya. Mereka duduk menunggu makanan, sambil menikmati suara desir angin berpadu dengan suara gelombang bergulung di pantai. Sekali lagi Salleha memandang langit, dan melihat bintang jatuh ( shooting stars ). Dia mengucapkan suatu permintaan dalam hatinya.

Hari ke 41 :

Salleh menyambut ulang tahun. Salleha membuatkan kek ulang tahun untuk Salleh. Bukan kek buatannya yang pertama, tetapi kasih sayang yang mulai timbul dalam hatinya membuat kek buatannya itu menjadi yang terbaik. Salleh terharu menerima kek itu, dan dia mengucapkan suatu harapan saat meniup lilin ulang tahunnya.

Hari ke 67 :

Salleh dan Salleha menghabiskan waktu di Sunway Lagoon. Berjalan sama di The World’s Longest Pedestrian Suspension Bridge, sambil menikmati pemandangan. Naik The Viking, makan aiskrim bersama, dan mengunjungi kiosk permainan. Salleh menghadiahkan sebuah boneka teddy bear besar bermata biru untuk Salleha, dan Salleha membelikan sebuah MP3 thumbdrive player untuk Salleh.

Hari ke 72 :

Pergi ke Suntec City di Temasik. Melihat meriahnya pameran dari negeri Cina. Salleha mengajak Salleh untuk mengunjungi salah satu kiosk “Fortune Telling”. Sang peramal hanya mengatakan “Hargai waktumu bersamanya mulai sekarang” kemudian peramal itu menitiskan airmata.

P.S : Korang jangan pulak besok-besok gi jumpa tukang telek pulak… tang ini cuma buat sedapkan jalan citerr jerr…

Hari ke 84 :

Salleh mengusulkan agar mereka berlibur ke pantai. Pantai desaru kelihatan sepi kerana bukannya waktu percutian bagi orang lain. Mereka melepaskan sandal dan berjalan sepanjang pantai sambil berpegangan tangan, merasakan lembutnya pasir dan dinginnya air laut menghempas kaki mereka. Matahari terbenam, dan mereka berpelukan seakan tidak ingin berpisah lagi.

P.S Lagi : Tang peluk-peluk nie pong… korang jangan pulak nanti serang jebat pasai buat adengan peluk-peluk… sama jugak macam yang kat atas tu… sajerr nak panjangkan citerr…

Hari ke 99 :
Salleh memutuskan agar mereka menjalani hari ini dengan bersantai sambil berputar-putar tanpa arah tujuan keliling bandar dan akhirnya duduk di sebuah taman.

1520hrs

Salleha : ” Aku haus. Rest kejap okay. “

Salleh : ” Tunggu disini, aku beli minuman dulu. Aye nak minum “Green Tea”; You nak minum apa? “

Salleha : ” Biar I saja yang beli. Aye kan penat putar stering keliling bandar hari ini. Sekejap yerr “

Salleh mengangguk. Kakinya memang suka simpul biawak atau cramp kalau lama memandu.

1530hrs

Salleh sudah menunggu selama 10 minit and Salleha masih belum kembali juga. Tiba-tiba seseorang yang tidak dikenali berlari menghampiri Salleh dengan wajah panik.

Salleh : ” Ada apa Cik? “

Orang asing : ” Ada seorang perempuan dilanggar kereta. Rasa-rasanya macam temanmu tadi “

Salleh segera berlari bersama orang itu. Disana, di atas jalan yang panas terjemur terik matahari siang, tergeletak tubuh Salleha bersimbah darah, masih memegang botol minumannya. Salleh segera menelefon ambulan dan langsung mengikut Salleha ke rumah sakit bersama-sama ambulan. Selama 8 jam 10 minit, Salleh tidak senang duduk diruang menunggu bilik kecemasan. Sekejap berdiri… sekejap mundar-mandir.. fikiran Salleh bercelaru. Seorang doktor keluar dengan wajah penuh penyesalan.

2353hrs

Doktor Zuhana : ” Maaf, tetapi kami sudah cuba melakukan yang terbaik. Dia masih bernafas sekarang tapi Yang Maha Kuasa akan segera menjemput. Kami menjumpai surat ini dalam kocek bajunya. “

Doktor Zuhana memberikan sekeping surat yang terkena percikan darah kepada Salleh dan Salleh segera masuk ke dalam bilik rawatan untuk melihat Salleha. Wajahnya pucat tetapi kelihatan damai. Salleh duduk disisi pembaringan Salleha dan menggenggam tangan Salleha dengan erat. Untuk pertama kali dalam hidupnya Salleh merasakan torehan luka yang sangat dalam di hatinya. Butiran airmata mengalir dari kedua belah matanya. Kemudian dia mulai membaca surat yang telah ditulis Salleha untuknya.

Sahabatku Salleh…
Ke 100 hari kita sudah hampir berakhir. Aku menikmati hari-hari yang telah ku lalui bersamamu. Walaupun kadang-kadang kau buat derk dan tidak dapat ku membuat telahan, tetapi semua perkara itu telah membawa kebahagiaan dalam hidupku.

Aku sudah menyedari bahawa kau adalah jejaka yang berharga dalam hidupku. Aku menyesal tidak pernah berusaha untuk mengenalmu lebih dalam lagi sebelumnya.

Sekarang aku tidak meminta apa-apa, hanya berharap kita dapat memanjang hari-hari kebersamaan kita. Sama seperti yang ku ucapkan pada bintang jatuh malam ( shooting stars ) itu di pantai, Aku ingin kau menjadi cinta sejati dalam hidupku. Aku ingin menjadi kekasihmu selamanya dan berharap kau juga akan berada disisiku seumur hidupku. Salleh, aku sangat sayang padamu.

~ Terima kasih kepada insan yang sudi menterjemahkan cerita ini…. Kisah Cinta 100 Hari

50 Komen:

Tanpa Nama berkata...

so sweet..

Tanpa Nama berkata...

indahnye sebuah cinta jika kite pndai mghargai..cinta 2 lhir dari ati bkn sbb pksaaan..

Tanpa Nama berkata...

kalau saya yang memegang watak salleha tu... saya tak minta 100 hari cukup la untuk 10 hari sahaja...
kerana terlalu banyak kenangan yang dicipta dalam tempoh yg panjang...
pendek kata...takla sedih sangat bila dah kehilangan, as long ada fren yg sejati macam salleh..

Tanpa Nama berkata...

sweet n sedey...
nk 1 cm salleh 2...
hehehehe~...
xD

Tanpa Nama berkata...

xad lelaki mcm saleh skrg..huhuhuhu..miss u...

Tanpa Nama berkata...

so sweet bwanget.............................

Tanpa Nama berkata...

sedih bangat citer ni...hargailh org yang tersyg k...

Tanpa Nama berkata...

sedih.. sweet.. menyentuh hatiku..
kenapa perlu tunggu 100 hari.. 10 hari pun dah cukup..
waktu bukan penentu bagi sebuah cinta..!! yg penting keikhlasan.. !!

Tanpa Nama berkata...

sweetnye....
sedih....

Tanpa Nama berkata...

ending nye x bape ummph.tp leh r.i like!

Tanpa Nama berkata...

huhu...sedih gak..tp si salleh 2 xde timbul perasaan ke dlm tempoh lm cam2..hmm

Tanpa Nama berkata...

indahnya cinta klu dibalas dengan keikhlasan & kejujuran...

Tanpa Nama berkata...

x knal maka x cinta

Tanpa Nama berkata...

a good story...gud luck.... aja-aja hoiti

Tanpa Nama berkata...

bestttt

fitri berkata...

jadi merinding nie....
keren bgt!!!

suhada berkata...

wow...kisah yang interesting...

chintaBUTA berkata...

sad ending larh ...

naim berkata...

laaaa..
da pnh bace kt blog sape tah..blog kisah cinta gak!!
www.myspace.com/baloon33

Tanpa Nama berkata...

hm.... cmni la realiti hidup...
klu da lelaki jumpe perempuan...
comfrm lahir perasaan cmtu pnyer...

ezaty berkata...

best nyer,,,,..

shikin87 berkata...

ala kenapa salleha pergi mcm tu jer sedih nyer citer ni xdapat nk ku bayang kan kalau diri ku yg berada ditempat salleh.pasti cinta akan berputik sedikit sebanyak kan sedih nyer................

ieda_kareena berkata...

sedih nye disaat cinta yg sudah berputik ingin diluahkan,tetepi lewt sehingga hilang nya wat selama lamanya....

farhan berkata...

kadang-kadang kite tak sedar kite sayangkan seseorang..

tapi bile die dah takde baru kite sedar yang kite perlukan sgt si die..

mariana berkata...

very good,,,,sedh bgt,merinding ne,,,,,salleh yang sbr yaaa Ykinlah suatu hari nanti akan datng Salleha yang lain,yg akan lebh mencintai kamu,,,,,mdh2an itu gax trjd dlam ksh cinta ku,aku tak sanggup harus khlangan dy Tuhan,pliss jang anbil dy dlu yaaaa,,,,

Tanpa Nama berkata...

dulu penah da dapat cite ne...tp versi lg best neh da edit jd len neh,,,,

Tanpa Nama berkata...

thiz story very nice......

Tanpa Nama berkata...

I LIKE IT.....IS SHOT STRORY BUT SO NICE.

Tanpa Nama berkata...

sdey gler......

Tanpa Nama berkata...

best gler cte kat ats 2!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

bygknla k0wunk jdy salleh 0wr salleha???
pe pracaan k0wunk??
hehe...;)

Tanpa Nama berkata...

sweet giler cite nye...
allah maha esa..
blh ambik bla2 sja...

kitty gurl berkata...

crita yg sangat menynth hati..thniah pd pnulisnya..begnilah sratan hdupp...ble de dpan mata xnmpk tp bila khlagn baru trase sgt mmrlkannya..pd smua yg b'cnta "hargailah psangan anda"..

love iz cinta berkata...

perhh....sedeynyer cter nieh...
huhuhu...lau aku...50 hari jer arr...
hurmmm....

HiDuP TaNpA CiNta(HITACI) berkata...

mau menitisair mata aku...huhuhuhuhuhuhu

Tanpa Nama berkata...

best cite nie..laula xboyfriend dpt bce kn bgus...huhu

Tanpa Nama berkata...

belajarlah menghargai ape saje yang berada di dpan mata...luahkan je pe yg anda rase...jangan takut terlambat..sbb bhenti n lgsung xbtindak 2 lebih bbahaya..

Tanpa Nama berkata...

=(

Tanpa Nama berkata...

mengharukan,,, menyentuh,,, mulai skrg aq jg akn lbh mnghrgai apapun sblum khilangannya

Tanpa Nama berkata...

sedih

Tanpa Nama berkata...

s0 swEeT......tp ending dy cm x bez la....

Tanpa Nama berkata...

cdeyhnye...p still sweet

Tanpa Nama berkata...

sdy cgt..trharu..

Tanpa Nama berkata...

nak nanges jer bce citer ney..so sweet and then very nice the story..cian nye..sdih ne..by:ecca_comel dari kota kinabalu..add my fb;nur aleyfa

Unknown berkata...

sedih

anggerik kayangan berkata...

sedih....jangan pernah ambil masa yang lama untuk luahkan rasa cinta... since dia dah takda, baru kita mnyedari bahawa kita amat memerluknnya.... sbb sye pun pernah rasa apa yg salleh tu rasa... sakit rasanya....

Tanpa Nama berkata...

100 hari??? cukup ker? Well,mybe untk org2 yg dh pernah becinte n' asyik terputus d' tngh jln jer cukuplah tu.tp camne plak untk org2 yg x prnh becinte mcm sy? mcm x cukup jer

Tanpa Nama berkata...

menyentuh bangett

Tanpa Nama berkata...

indahnya percintaan mreka,,sweet sngd,,

Tanpa Nama berkata...

so swweeettt.... tpi sedihlarh.. inilah yg dinamakan cinta sejati kan..

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.