Hubungan cinta jarak jauh


Share on Tumblr
Hubungan cinta jarak jauh menuntut pengorbanan dan kesetiaan yang lebih tinggi.

Cinta Jarak Jauh

Mencabar dan sukar. Itu ungkapan paling tepat untuk menggambarkan perhubungan cinta jarak jauh. Namun demikian, adalah tidak mustahil perhubungan sebegini dapat bertahan dan kekal lama.

Apatah lagi kini, sudah menjadi trend kebanyakan anak muda atau pasangan suami isteri menjalinkan hubungan cinta jarak jauh walaupun sudah tahu risiko yang bakal dihadapi. Apa yang pasti, perhubungan sebegini mempunyai peluang yang sama untuk berjaya seperti perhubungan cinta jarak dekat.

Pensyarah Jabatan Psikologi dan Pembangunan Manusia, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Prof. Madya Dr. Khaidzir Ismail memberitahu, hubungan jarak jauh ini sebenarnya, jika difikir dari sudut positif adalah lebih manis.

"Ia ibarat jauh di mata, dekat di hati. Pasangan yang terlibat akan semakin rindu antara satu sama lain kerana berjauhan rentetan timbul rasa kehilangan dan kekosongan.

"Rasa kehilangan itu ditebus dengan berutus surat, menghantar e-mel, menelefon. Tetapi bahayanya perhubungan ini adalah, jika terlalu lama berjauhan dikhuatiri kasih sayang mula pudar," katanya.

Berikut beberapa tip bagi membantu pasangan mempertahankan hubungan jarak jauh:

1) Kepercayaan dan kejujuran

Kepercayaan adalah keutamaan jika mahu perhubungan sebegini berhasil. Tanpa kepercayaan dan kejujuran hubungan akan berada dalam keadaan bahaya. Anda perlu percaya dan berserah pada takdir.

2) Komitmen

Komitmen amat penting dalam perhubungan. Jika anda dan pasangan memberikan komitmen sepenuhnya dalam perhubungan, ia akan berjaya. Faktor jauh atau dekat sama sahaja, cuma perhubungan jarak jauh lebih banyak cabarannya. Apa pun ia terpulang kepada individu.


3) Selalu berhubungan

Komunikasi amat penting. Walaupun tidak dapat berkomunikasi secara bersemuka atau secara langsung, anda dan pasangan masih boleh berhubungan dengan mengutus surat, e-mel dan menelefon.

Ia penting bagi mengelakkan pasangan mengisi kekosongan yang ada dengan mencari keseronokan dengan orang lain. Mungkin ia bermula dengan mencari teman untuk makan, bersukan atau sebagainya, namun ia mungkin akan membibitkan rasa cinta antara si dia dan teman baru.

4) Jangan letakkan banyak harapan

Setiap individu sememangnya mengimpikan perhubungan yang berakhir dengan kebahagiaan, namun jangan sekali-kali meletakkan harapan yang tinggi dalam perhubungan sebegini kerana dikhuatiri akan menyebabkan kekecewaan yang tragis.

Bukan bererti anda tidak perlu serius dalam menjalinkan hubungan, cuma jangan letakkan harapan 100 peratus terhadap hubungan cinta jarak jauh sebegini kerana perhubungan sebegini sukar dan berisiko tinggi.

5) Kesetiaan

Perhubungan sebegini memerlukan kesetiaan antara pasangan yang bersungguh-sungguh dan ikhlas. Jika tidak hubungan tidak akan berjaya.

Kebanyakan pasangan yang tiada sifat ini akan putus terutama melibatkan pasangan yang baru diperingkat bercinta kerana tiada ikatan. Dalam kes ini, kebiasaannya lelaki lebih kerap berlaku curang.


6) Emosi

Jangan terlalu beremosi ketika berjauhan kerana faktor jarak dan jarang bertemu muka membuatkan anda sering menaruh prasangka buruk. Kawal emosi sebaik mungkin dan perlu berfikiran positif bagi mengelakkan pergaduhan.

Oleh NURUL IZZA ROSLY
Hubungan cinta jarak jauh

100 Komen:

effa_entong berkata...

sy sdg mengalami nye kak..walhal hmpir stahun sy dekat dgn dye..tp tibe mse sy terpkse pergi jauh..sy rndu sgt kt dye..

ika berkata...

cinta x akan mengira sejauh mane pun jarak, ape yang penting kesabaran dan kesetiaan.....ingin saye kongsikan juga pengalaman saye sendiri yang hampir 2 tahun menjalinkan perhubungan cinta jarak jauh sebelum bersua muka...kini perhubungan kami telah hampir 3 tahun dan menuggu masa diijabkabulkan..semoga kebahagiaan ini kekal hingga ke akhir hayat.

flytopia berkata...

mmg sukar ble cnta jrak jauh..tol la pe yg dkta sye stuju sgt2...huk3..ble jauh start la indu kat dye...

Tanpa Nama berkata...

saye dan suami baru sebulan berjauhan.. mule2 mmg teramat perit.. tapi terpaksa kawal dan berkorban.. tapi masih untung setia minggu saye masih dapt bertemu dgn suami tercinta.. doa kan kami kekal ke akhir hayat .. amin

Tanpa Nama berkata...

saia,, suka,,suka,,suka,,

chuppa berkata...

saya setuju dengan penyataan di atas , tapi adakalanya bukan mudah untuk melakukan semua itu , banyak cabarannya , saya sendiri yang berhadapan dengan cinta jarak jauh inisudah hampir putus asa , tapi alhamdulillah segalanya masih berjalan seperti biasa , kami sudah menjalinkan hubungan selama setahun setengah , mungkin ini berkat kesabaran , ketabahan , dan cinta kami . wish all the best for guys yang berhadapan dengan cinta ini . :)

Tanpa Nama berkata...

yakin tuk semua_a brhasil

ZAf berkata...

sy pon rasa begitu jgak..rindu nye teramat sgt...tp 2 la...sna die ramai kwn....harap2x die x abaikn sy dan tau hati dan perasaaan sy

Tanpa Nama berkata...

sya pn prnh pts cinta tp xd mcm 2 skli......tp xp 2cmua cobaan dri ilahi....sabar lah

kaMy berkata...

emmm..memang agak susah mulanya..saya dan suami juga cinta jarak jauh..bercinta, bertunang dan sekarang setelah setengah tahun berkahwin, kami masih lagi berjauhan..bukan dekat jarak kami.laut cina selatan jadi kekangan fizikal.tetapi hati, alhamdulillah tetap teguh...cuma dugaannya cukup banyak terutamanya semasa bertunang..tuntutan kerjaya memaksa kami berjauhan buat masa ini..pahitnya cinta jarak jauh ini bila kadang2 kita rasa berseorangan di saat sangat memerlukan..tapi MANISnya bila perasaan rindu tu.terutamanya bila menghitung hari nk berjumpa..macam pasangan hangat bercinta. sehinggakan kami sendiri kdg2 x rasa bahawa kami ni dh kahwin.mcm pasangan couple2 gitu..alhamdulillah sehingga kini cinta kami teguh dan semoga tetap teguh buat selama-lamaya..insyaAllah..

Tanpa Nama berkata...

bersabar adlah ubat yang menyenangkan hati kte....

syafiqah berkata...

sye windu cngat at pkwe sye at sabah!!!!

yuyu_remy berkata...

saya bru je dpt jupe dia ,ari tu die bwk saya jupe fmily die,alangkah bahagia hdup sy dpt bertemu dgn die,,umm tp lpas pde tu sy berjauhan dgn die,,mmg sedih tp sy kuatkan semangt sy n angp ni dugaan walaopn byk dugaan dn halangn yg sy trima sy pasrah,n sy selalu mengalah dgn die,kerna sy sygkn die,,,insyallahh kami akn bertunang akhir thun ni,,doakn kaim bahagia amin,,;-))

Tanpa Nama berkata...

cinta jarak jauh memerlukan komitmen. sentiasa beritahu diri yg kita telah memilih pasangan yg terbaik dalam hidup kita. sentiasa memberitahu setiap aktiviti yg dilakukan, so that pasangan kita tahu bahawa dia amat penting. kongsikan impian yg ingin dicapai bersama..impian itu lebih penting daripada jarak yg memisahkan.

-diana- berkata...

sye bru saje memulakan perhubungan jarak jauh,sdah msuk bulan yg ke 4 sye menjalinkan hubungan jarak jauh..selama 4 bulan nie sye lnsg tidak pernh bersua mke dgnnye..kdg2 terlintas di hati adakah die setia kpd sye..tp selepas sye bce semua pernyataan di ats sye rase sye dan die akn amalkan prisip sedemikian..moge2 perhubungan kami akn berkekalan walopun bnyk manepun rintangan yg dtg..INSYAALAH..

Tanpa Nama berkata...

saya baru nak menyulam kasih dengan seorg jejaka ni...dalam banyak2 lelaki dialah pilihan terbaik yg penah saya jmpe..tapi baru 2 bulan kenal dia akan dihantar ke luar negara untuk kerjayanya...peritnya x terkata. saya x tau la nk teruskan ke x hubungan ini. bukan sekejap tapi 3 tahun dia kesana..sape2 boleh bantu x masalah saya ni?

Tanpa Nama berkata...

seblum ni kami dkt sebb pratikal dkt gn opis saya.skrng kami da jauh dan sush nk jumpe alasan keje melambak di bengkel.kami knl dkt sethun n da jumpe fmily tpi bila saya kol sush nk angkat n msg pun sush nk bls alasan kdng2 ade kat bwh kete sejak die keje di sermban tpi die memng workerholic sgt2 tentng bab2 keje.sedih kak,adkh saya ptut trskan?

Tanpa Nama berkata...

sy dh 2thn bercinta jrk jauh..bila ada dugaan dlm hbngn sy hmpir ptus asa n ingin memutuskannya..tp..dia slalu beri kekuatan n keyakinan pd sy tntg hbungn kami...sy kuat kerananya..kerana cintanya....

eni berkata...

bercinta jarak jauh mmng perit tpi bila di imbas ada baiknya krana kta boleh myelami hati masing2 sejauh mna kasih dan sayang kita apabila berjauhan....

Tanpa Nama berkata...

erm betul....sangat sukar....kadang2 rasa macam xde pakwe...perasaan pudar cinta itu makin menebal...tp saya xnak putus....entah la....saya xtau ape nak buat...berserah kepadaNya...

Tanpa Nama berkata...

yAh aKu juga lagi merasakn begitu

radenferdy69@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

aq lg sukekan pcintaan jarak jaoh..cz xyh dating hehehe
skang ni da nk 7bln kapel..
aq hepy cgt..
tp btol gak jgn ltak arapan yg tinggi..
bile ptus meleleh air ata bnjir 1 kL

Neils berkata...

so Sweet couple...i like..coz sy pn mengalami situasi sprti ni skrg...wlpn kdg2 make me cry becoz dia sgt far dari sya but sy brsykur sbb kekuatan cinta e2 tetap teguh in my heart...i hope my love owez remmber me..i really2 mizz my hubby..:)...

Tanpa Nama berkata...

hope bole bbhagie kalo brchentan jao jao neh . aqu miss kaw thap gban laa pundekss ! hope satu ary nnty kte bole meet . yokie owns !

ms(aien_badgurlz@yaho.com) fb(aien_shuhada94@ymail.com)

Tanpa Nama berkata...

selalu melakukan percintaan jarak jauh,,,susah bnget,,,,

Tanpa Nama berkata...

hurm betullah.. sy dlm keadaan ni skunk..
sungguh mengelirukan... hampir setiap mlm hnye air mte yg mnemani sy.. tp sy hnye mampu bersyukur... sy tidak mampu berbuat pe2...kdg kala emosi yg mngawal sy.. hanya tuhan je yg tahu betape miss nyer sy kat dye... adkah dye pon rse bnda yg same...... tp yg mbuatkn sy lg kesunyian ialah sy jarang berhubung ngn dye.. ats sebb ksibukan yg mlanda pd dri dye.....
skunk sy betul2 rse kesunyian..... ihobe anybody can help me pliz.........................

Tanpa Nama berkata...

ta

Tanpa Nama berkata...

huh mmg susah jgk cita jarak jauh ni. kami dah 3 tahun bercinta. baru 6 x bersua dengannya.. allahamdulliah cinta kami kekal sampai ke hari ni. doakan kami semoga cepat kahwin x tahan tanggung rindu dah ni.

ika berkata...

huh.. seksa menanggung rindu ngan c dia! tiap hari menghitung saat untuk bertemu.. 5taun b'jauhan untuk menyambung pelajaran terlalu menduga,lebih2 lagi bila wujudnya salah faham... namun, laut chuna selatan yang memisahkan kami bukan penghalang cinta ini.. selagi ada jodoh untuk b'sama akan ku pertahankan kasih kita.. andai satu hari nanti aku bukan ditakdirkan untuk dirimu, dan kau bukan ditakdirkan untuk diriku, doa ku sentiasa ada untukmu...

MENCINTAI....
bukanlah bagaimana kamu melupakan.. melainkan bagaimana kamu
MEMAAFKAN....
bukanlah bagaimana kamu mendengarkan.. melainkan bagaimana kamu
MENGERTI....
bukanlah apa yang kamu lihat.. melainkan apa yang kamu
RASAKAN....
bukanlah bagaimana kamu melepaskan.. melainkan bagaimana kamu
BERTAHAN....

Tanpa Nama berkata...

ubaidullah j berkata;

cinta jarak jauh memang banyak dugaannye...
kne banyak tabah dan sabar menepis segala dugaan2 menimpa

Tanpa Nama berkata...

hu3..saya sedang alaminya..dah 5 tahun kami bercinta ngan jarak jauh..saya rindukannya..uwaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Tanpa Nama berkata...

kami doakn agr korang sume tercapai apa korang mahu.....AMIN...semoga cpt dpt anak....

nursya5522@yahoo.com berkata...

saya sedang melalui nye skrg.. ase sangat2 terseksa.. boleh kan saye percaya sdgkan si dia tiada di depan mata?? adakah antara kami masih punya hubungan sdgkan dia jarang sangat mhatar berita????amat mterseksa

Tanpa Nama berkata...

sy jugak sedang mgalaminya... wpln jauh kepecayaan sy kat dia tak pnh pudar. malah sy rasa semakin hari semakin syg. tiap hari nak dgr suara dia, wlpn jaoh sy salu bygkan dia ddepan mata

Tanpa Nama berkata...

sy pn glami nya...sy syg cgt kt dye..tp btl jgk ap yg trtere d ats..wlau pn bjauhan BB tetp pcy kt B...MUAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH cyg cngt kt B!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

saya jg mengalami pacaran jarak jauh,,tp alhamdulillah komunikasi kami sangat lancar,,bahkan dl swaktu kami msh bareng sering berantem dg mslh2 g jls,,tp dg jarak jauh ini kami bs belajar lebih menghargai pasangan,,moga2 dlm wkt dkt ini kami bs bertemu utk membicarakan kelanjutan hubungan kami dan segera meresmikanny,,amieeen,,:)

Tanpa Nama berkata...

npa aq pun terpnh t'jd dgn aq

Tanpa Nama berkata...

aqq lggy ngallaminn itt,,
mudahh"an ajj aqq bza ngelewattin smw itt...

Tanpa Nama berkata...

sy dgn dia bcinta sejak skolah menengah lg.. then ble dh lpas spm dia dpt blajar luar negeri.. jrg jmpe.. n skrg hubungan dh renggang n dingin sbb dia sibuk sgt.. ntah la.. terlalu sunyi sbb jrg contact.. xtau sma ade nk trus setia or pcaya lg x.. tp nk putus xmgkin sbb dh 6 tahun bsama.. sob3.. ;(

Tanpa Nama berkata...

hurm...sy plak...tgh mngalaminya nih...abg syg berada di perancis sampai bulan 5 thn depan...yela brkhdmat utk ngra...hmmm sya xtahan taggung rindu...waaaa abg balik la....setiap hari cm org gile tggu msj atau call dr dia...hmmm mnkan mgkin...!!

Tanpa Nama berkata...

btol...ble bcinta jarak jauh jgn la tlalu bharap sbb manusia zaman skrg byk yg bpura2 dan tidak boleh dpercayai...pkara ni pernah tjd kt sy...kesetiaan dan kjujuran saya slama 2 thn berakhir dgn alasan yg x leh dterima..tp sume tu mjadikn sy lbh matang dlm dunia pcintaan ni...

Tanpa Nama berkata...

hurmm.. sgt takut, sbb kdg2 akn timbul rse x pecaya, byk sgt soalan dlm kepala smpikn rse nk tinggalkn aje.. boleh kah aku pecayakn dia??

Tanpa Nama berkata...

ermmmmm~~~
no komen....
hahaha~~
cz kmi pn br jew cpel....
xtaw la long distance nie leh tahan kew x...
insyallah leh lau jdoh pjg...~~

Najwa berkata...

sudah hampir 4 tahun saya mengalami hubungan cinta jarak jauh. Alhamdulillah, kami berjaya setakat ni. Komunikasi memang sangat penting sebab itu sahaja tali penghubung antara kami. Tapi baru baru ni, disebabkan oleh tuntutan pelajaran dan career, dia terpaksa meninggalkan keluarga dan saya untuk berada di lautan luas, selama 6 bulan. keadaan di sana menyukarkan kami untuk berkomunikasi selalu. Saya kini harus belajar untuk menjadi lebih tabah, tambahan pula kami akan ditunangkan sebaik sahaj dia pulang. InsyaAllah.

Tanpa Nama berkata...

q dah ampir 3th jalanin cinta jrak jauh,,,,, and alhamdulillah fini-fine aja tuch......
mnurut q,,,, itu smua bsa brjln sesuai keinginan, asl qt bsa sling setia,,, bsa mnjaga hbungan dgn baik,,, and yg terpenting qt hrus sling percaya........

Tanpa Nama berkata...

sye dh hampir lima tahun dh mcm ni..jumpa pun 2kali jew setahun atas faktor kerja..nasib la si dia memahami..alhamdulillah tahun depan kami diijabkabulkan..

Tanpa Nama berkata...

ermm...ssh kan cinta jarak jauh ni..tp itu yg aku lalui skarang...bnyk sgt dugaan..tp ttp tabahkan jgk ati ini.. tkut ati nye brubah dan takut ati aku sndiri yg brubah..yelah..org yg kite syg jauh dmata..mcm2 perasaaan ade..kdg2 rasa dia ade org lain la..rasa mcm kite dmain2kan la..tp ntah la..selagi kite msih rasa kan ksh syg tu..teruskan..jgn cpt melatah.. yakin dan doa je banyak2 moga2 dpermudahkan lah segala urusan..kite sndiri kene jg diri kita..kalau kita ikhlas..setia..insyaallah..kebahagiaan itu nti akn jd milik kita..amiiinnnn....

Tanpa Nama berkata...

itulah cinta jarak jauh,,walaupun kadang kita emosi,marah tapi apa daya semuanya sirna karena kerinduan kita terhadapnya..
aku uda ngejalani semua ini 1,5 tahun,,penuh dengan air mata,,tp aku coba untuk bersabar,dan percya karena cuma itu kunci kami selama ini..semoga kami bisa melanjutkan hubungan ini sampai kejenjang pernikahan...amiien.. :)

Nasuha Norpandi berkata...

saya sedang mengalaminya :') sudah hampir 3 tahun. setiap orang yang mengalaminya memang kene kuat mental dan fizikal untuk bertahan.

Tanpa Nama berkata...

saya sedang mngalaminya..alhamdulillah..mmg ada perasaan yg xelok sy rsakan..tp bg saya semua tu dugaan..dan sy xkan biarkan cinta sy kalah..sy thu Allah sedang mnguji kami..syukur la jg..spnjang brjauhan ada perubahan trhdp diri si dia dan brsikap more matured..dia dan sy jarang brhubung..walaupn sakit menahan rindu,sy yakin ada hkmahnya..lagipun,jika d fkrkan logik..jika selalu brhubung..susah nak kawal emosi n prasaan bosan akn tmbul akhrnya bg effect kat hbgn ni..moga Allah berikan yang trbaik untuk saya dan dia..Aminn

Tanpa Nama berkata...

saat ini sye sgt merindui dye..benarlah hubungan jarak jauh mmg sgt mencabar..hampir sje sye beralih kasih pada lelaki lain kerana jarak hubungan ni..sye tidak fikir baik buruk perbuatan sye berkawan dengan lelaki lain hanya kerana merasa kesepian..sye rasa sgt bersalah pada dye..sye la org pertama yg membuat airmata dye jatuh jua..namun dye masih memberi sye peluang kedua kerana dye sgt kata mencintai sye..sye jji pada dye akn pertahankan hubungan ni..harap cinta kami akal kekal selamenye..

erolina berkata...

sye juge sdg dalam perhubungan cinta jarak jauh..sye sgt sygkan dier...kami terpisah oleh laut cina selatan..kami tak pernah berjumpa cuma berhubung melalui sms dan internet je..tapi kami dapat merasakn bahawa hati kami milik masing2...semoga cinta kekuatan cinta kami akan kekal selamanye.....

http://www.moneyon9.ui2u.com/

Tanpa Nama berkata...

sy sdg mnglmi cnta jrak jauh nmun kmi xprnh brutus email, brckap mlalui tlefon mhupun sms..sy sgt mnyngnya dn sy jga psti bhwa dia jga mmpnyai prsaan yg sma nmun smpai bla hbngn ini akn brthn?? sy sgt mrnduinya dn sy tkut jka dia jmpa prempuan yg lbih baik dr sy..

Tanpa Nama berkata...

saya jugak mengalami masalah yg sama bercinta jarak jauh kita..tiap hari saya amt rindukan dia dia pun sama tapi saya tak tau sampai bila kita harus macam ni..tiap hari kita akan bersms atau bercakap melalui hp....saya sgt sygkan dia...

Tanpa Nama berkata...

Sama gak cm sye ne,cinta jarak jauh,huhuw..kdg2 terfikir gak c dye ne jujur ke,hurmm...xle letakkan harapan tinggi,nti diri sendiri gak meranaa..

Tanpa Nama berkata...

br bcinte gni gak.ishhh bl fkir2 blk btul ke kptusan yg aku buat ni.tmbh pula dia jauh lbh muda.di sn dia bole dpt yg sbya n muda.aku di sni lk ade yg mggoda jg.tp apa pun aku dh TERsyg kat dia.ht ku dh pd dia.i miss u so much.my luv is juz 4 u.jgn nkl2 k coz i pn xnkl2 di sni.

Tanpa Nama berkata...

saya juga telah mengalaminye..sye ad knl dgn seorang perempuan yang bernama nur kamalia dia tinggal di terengganu sye di kemaman,,tpy kenape setiap saat,minit,jam,pagi petang siang malam...sye asyik teringatkan dia..adakah hubungan saye akn kekal,atau akn berakhir...tpy seandainye hubungan sye sampai disini sye tidak akn pernah putus asa untuk medapatkan dia,biarpun sye baru knl dgannye

Tanpa Nama berkata...

q J9a pCran jRang jAuh t9L 3 JanUarI NAntI Pas 5 thun,,,
mank ce bnyak cba'n_x,,,,
pertengkaran 9k da hbis_x pi,,kmi menganggap tu cmua coba'n resiko dari long distance,,,
y smo9a ja pengorbanan kitq slama jauh2in ini bsa kekal pe merid kakek nenek bersama,,,
ckckck

Tanpa Nama berkata...

i luv my arel n will alwys luv him. insya allah~

aurora mokhtar berkata...

saya juga sedang mengalaminya. alhmdllah setakat ni takde apa2 dan kami saling mempercayai..:') insyaallah..doakan kebahagiaan kami..amin.

Tanpa Nama berkata...

simkuring mah nuhun pisan inyeu mah tip nu sae lamun aya anu sanes geura bejaan karena abdi butuh pisan pikeun abdi

Tanpa Nama berkata...

sya sokong coz sya pun mjalinkan hubungan cinta jarak jauh skrg ni.tp cinta jarak jauh lebih slmat bbanding cinta jarak dekat coz cinta jarak dekat mcm2 leh tjadi ngn anak remaja skrg.:)

Tanpa Nama berkata...

sy mengalami nya..sungguh sy amat merinduinya..sentiase nntikan die saban waktu mghntar at least 1 msg pengubat rindu..sy sygkn die..wlupn sy ta mengenalinya..sy amek risiko ngn mncintainya..
jujur ikhlas adalah pegangn sy..sy ta tipu die n i hope so die jgk bgitu..tetapkn ati.mengadu pada-Nya..smoge tiada ribut dtg melnda..n smoge die bhgie d sne..mgingati sy sntiase...rindu n syg sy utuskn pd angin..biala die rasekn kehangatan itu..

Tanpa Nama berkata...

BDK SETIA
AKU pon salah seorang dari orng yg bercinta dengan orng jauh,,,sikap pasangan aku kadangkala membuat aku berfikiran bukan-bukan...tapi aku banyak mengalah dalam perhubungan kami...
aku mampu berserah padanya,,,

miss dec berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
miss dec berkata...

sunyinye.........
xda tmpt nk ngadu
xda tmpt nk membebel
xda tmpt nk mengeluh
xda tmpt nk bermanja..

Tanpa Nama berkata...

sy skarng mengalami situasi ini,percintaan jarak jauh..sy amat menyintainya..amat merinduinya..sy hrp dia pun begitu sama rasa mcm apa yg sy rasa skarang ..

Tanpa Nama berkata...

sy mngalami cinte jarak jauh....
mcm2 halangan sy dh lalui...
sy harp akn brkekalan smpai ble2..
insyallah..
doakn kami...

Tanpa Nama berkata...

sy couple nk msk 5 taon dh... byk yg sy lalui..ska dka hdup sy dgn dy...mmg bykk cbaran yg hrs di lalui cnta jarak jauh nie....

ZAHRA berkata...

AKU SETUJU BANGET ITU,,,,
HUBUNGAN JARAK JAUH YANG SEKARANG INI SEDANG AKU JALANI....
MUDAH2AN AKU BISA MELEWATINYA....
DOAIN AKU YA,,,MOGA KITA BISA LANGGENG???

Shida Myra Raihana berkata...

Saya juga menghadapi Cinta Jarak Jauh...kekasih saya berada d Jakarta. Kami da kenal selama 3 tahun. Mmg mencabar tapi jarak yg memisahkan itulah membuatkan cinta kami semakin kuat. Mmg cemburu dan curiga sering hadir...tp kekuatan cinta mengatasi segala.

Tanpa Nama berkata...

xde ape nak d kata lg, sy rindu sgt2 kat bf yg jauh d mata..call ,vc dn sms jer peneman aku..tp syukur ler..sekurang2nyer dpt tgk dia dn dpt dgr sore dia..thnx god!

miss dec berkata...

RINDUUUUUU.................!!!!

Tanpa Nama berkata...

btl3..cinta jarak jauh ni mmg mnyakitkan tp sweet ble dpt jmpe.
ase bhgia ngt..wpon jaoh sb kan syg sy xksh..
sy still ingt ag ayat sowg dk ni, die ckp "xgne kapel law xd ase kpcyaan "
stat aritu sy da mle cbe utk cyejan si die wpon kdg2 ad gak ase curiga.

Tanpa Nama berkata...

emmm cinta jarak jauh (cjj)mmg perit n byk cbran nye..tp bler dpt jmpe fuuuu mmg rase mcm xnk tnggl kn die..tp nk wt mcm aner..(terpakse)..mmg btol pe y d kata kn 2..wlaupn da 6 thn cjj..tp berkat kesetian dan ke percayaan dpt mengekal perhubungan...harap sy dpt mengekal kn nyee..

alinsharif berkata...

betul..
sy pon b'cinte jarak jauh..
mmg kekadang de gak rase.." dia rindu tak sy, cam ne sy rindu dia.."
slme 2thn s'tgh byk m'gajar sy erti sabar dan setia..

Tanpa Nama berkata...

sy pun mengalami selama 5thn..dugaan begitu perit...Semoga Hubungan ini Akn KEkal SmpI Jinjang PElamin..amin.

Tanpa Nama berkata...

skrg sy ngn bf sy jauh..kdg2 jak jmpa..ssh jg bla kta dh kapel jarak jauh ni..more be patience,faithful..huhhu..

Tanpa Nama berkata...

sy amat memahami situasi ini, 6 tahun berkenalan ditambah dengan 4 tahun bercinta..dan hampir 4 bln diijab kabul...semua pasangan senarnya xinginkan berkeadaan seperti ini...dan kami bahagia dengan cara kami sendiri.Berjauhan bkn ukuran sesebuah kebahagian..yg penting kesetiaan,kejujuran dan saling bertolak ansur...insyaAllah..tiap yg kita korbankan dan redha..ada seribu hikmah disebaliknya..Semoga Allah memanjangkan jodoh kami suamisteri dunia dan akhirat dan kebahagian yg melimpah luah...AMINNN....

Tanpa Nama berkata...

assalam...aqpon telah mnjalinkn cnta jrk jauh niey...hmm..mmg toksah ckp la lgu mne aq nk prcaya kt dye...aq kt kl...dye kt mesir..perh brpe btu tu x yah ckp la...mmg perit tp aq yg brani amik rsiko ni utk brsama dgn dye...so..nk x nk..aq mmg kne kuatkn smangt....dye jnis yg ske brtolak ansur....aq kerap kali mrajuk sbb kn dye...yolah cnta jrak jauh la ktekn....tp alhmdulillah...loni bru 1 bulan lbih brsama...nnti dye blik mlysia...aq plk x leh jmpe dye sbb aq plk smbng blajr kt ganu...dye plk mai kl...acano tue?...ble kte dhsyg....mcm2 yg dtg dlm benak otak kte...jd...dsebbkn aq pon bru je...hmm...nk nsihat kn org pon xreti...so..btter aq diam jer....aq pon bnyk berserah pd Allah....aq mnympaikn rndu pd Dia...aq mnerhkn hti aq n dye pd Allah...tu jer aq wt....salam muhibbah...:)

Tanpa Nama berkata...

Sy baru b"kawan dgn dia..amat perit pada mulanya utk sy terima p"cintaan jarak jauh, bimbang kalau2 sy x mampu nak hadapi sbb dgn yg lama kerap b'jumpa. Jd bila dgn si dia..sy perlukan masa utk sesuaikan diri dgn keadaan baru. Kami kerap gaduh & kebanyakkannya sy yg mula dulu, mungkin sbb sy x dpt menerima keadaan kami yg jauh.Tapi lps sy baca di entry nie, alhamdulilah sy sgt bersyukur walaupun dia disana sy disini sbb ada org yg lebih jauh lg jarak antara mereka tp mampu bertahan lama. Jd sy kuatkan diri tanam semangat kalau org lain blh hadapi kenapa tidak sy? Sy percaya dlm perhubungan perlukan sesuatu yg positif & paling penting doa pada yg maha esa agar sentiasa memelihara hubungan sy & dia. Walaupun rindu yg teramat tp sy percaya suatu hari nnt kesabaran sy akan dibayar dgn hadiah hari terindah buat sy & dia. Insyallah.

bella berkata...

cinta sye terhadap si dia tidak pnah bertemu ...anye berkenal di fb ..kami dah coule selama 5 bulan ,,tetapi ade yg tidak ska akan kbahagiaan aku dengan si dia ..iaitu ,,seorng wanita yg mengaku menjadi awek dyew dah lme..walau bagaimana pon ,,sye tetap mempercyai dirinyer..dan juga dye telah menjelaskan hal yg sebenar ...i love u abang ,,

Tanpa Nama berkata...

sya knl ngn dye mlalui hf kmi knl 2 lma ke laman kmi sling syg mnyang,and jdy pasangan kekasih.wlupn kmi x pnh tgk wjh msing msing,pda mlanya sye x ska and syg pda dye ttpi akhirnya sye dh syg gilarrrrr...........kt dye,dye pn sorg yg bik aty and syg sye..cma kkdg tu sye asa tkt bli dye nk jmpa sye...sye tkt bla kmi bjmpa kmi akn brbh aty...sedih and takut kehilangannya,

Tanpa Nama berkata...

hai.. di sini sye jugk nk bkongsi tntg pcintaan jrk jauh saye. sye girl yg bru hbis spm. sye bcinta dgn si dia dh dkt 4 thun. mak n ayh sye mlarang sye utk bcinta dgn dye, sye bcinta dgn dye scara snyp2. sye x dpt bjumpa dgn dy bila sekolah dh tmt. sye rse sgt tseksa risau sedih n murung. tp sye sntiase bdoa kt tuhan spye kami bdua mpunyai jdoh n bhgia smpai bila2. kdg2 sye ragu jugk tpi dy sntiase bjanji kt sye yg dy xkan tingglkn sye smpai bila2. sye jugk bharap spye kmi dpt msok U yg sme atau yg dkt spye dpt jmpe dy slalu TT^TT

Tanpa Nama berkata...

sy dh stahun lbih bcinta dgn dia.dlm temp0h tu,dh 2kali putus.1st,sy mnta ptus sbb prasan dia dh brubah,jrg txt or call,txt pn dingin,hmbar xmesra cm dlu2.asyik td0 awl pnat.siang sibuk kja.sy cba fhm tp sy xthn,tseksa,rsa ks0ng,slu rndu dia.lpas siasat,rupanya dia curang,ad puan len.puan tu dkt bnding sy yg jauh ni :'( tp sy balik jgk kt dia,sggup bk0ngsi kasih wlpn sakit.byk kali sy suh dia ptus tp dia xnk.1hari,dia sggup ptuskn sy sbb puan tu tggal dia :'( puan tu pn curang dgn dia.pdn muka.sy rsa dia dh dpt pngajarn&blsn ats ap dia wt kt sy.wlau lpas ap yg blaku sy beri pluang ke2 wlpn tkut kjdian brulang.dia jnji nk brubah.kali sy simpn ckt kcurigaan.sy pcyakn dia tp xmghrp 100% tkut kcwa skali lg.hrp kali ni dia stia.byk pahit manis yg kmi lalui,hrp kmi dpt brsatu&bkekalan slamanya.
Pgjrn:stia lh dlm cinta.pcya pd dia tp simpn ckt kraguan.jgn tlalu mghrp&pcya 100%

Bal Solo berkata...

Sya pun bercinta jarak jauh,tetapi klau dia curabg dgn kita mcm mna? Lpastu, klau dia nk putus dgn kita, dan dia berkata:Saya ni jenis yg nk date, keluar bersama. tu jenis apa? bermain kayu tiga ke? Pasti aku sedih :( HukHuk~

Unknown berkata...

:: mmg ssh sgt2 bcnta jrak jaoh...
smestinyew mcm sy nie lh jgk..
sabar jew yg byk dlm jiwa nie.. :))

Tanpa Nama berkata...

sy bercinta jarak jauh selama 2 th lebih , memang ga gampang untuk menjalaninya .tapi gimana pun harus percaya ma dia karna jalan ini yg sy milih semoga pada akhirnya bisa happy ending.saya sangat cinta dia dia pun sangat cinta saya.mungkin jodoh kami telat datang tapi semoga ada akhirnya semoga dia bisa cinta saya dengan hati yg tulus tanpa ada kebohongan.god bless me

Tanpa Nama berkata...

jarak jauh...
sabr n sling mengerti aj...
udh t....aman kan../////////////////

Tanpa Nama berkata...

....aku kt johor dia kt perak lumut :( aku sgt2 rindu dia...

Tanpa Nama berkata...

harap2....dia rindu aku mcm mane aku rindu dia...harap2 dia setia mcm mane aku setia gn dia

Tanpa Nama berkata...

saya baru mengelaminya...cinta jarak jauh perlukan pergorbanan,,sabar da lah jalan terbaek dan sering berdoa..

Tanpa Nama berkata...

saya juga baru mengalaminya..hubungan cinta jarak jauh ini mmg banyak perlukan kesabaran dan doa..saya tahu mgkin allah ingin menguji kite..walau bagaimanapun saya akan bersabar utk menunggu awak sayang...rindu dah xtthan lagi...untuk bertemu dgn awak..insyallah,pasti allah akan mempermudahkan doa kite aminn....

Tanpa Nama berkata...

Saye sdg mngalaminye..dekat x smestinye setia,jaoh x semestinye curang..sy pcaye die.tp x sepenuhnye.tmbahan pula ex gf die mrayu ingin kmbali pdenye..sakit jgak la hti ni.sbb da ludah jikat balik kn..yg pnting kne byk brdoa dan bersabar..kalo da jdoh x kmane..

Novrilia berkata...

aku mengalami ini :"

Unknown berkata...

saya setuju apa yng di ktakan dlm blog nih. sbb im also 1 of the couple jarak jauh hampir 3 thn tidak jumpa dia . sya di malaysia manakl si dia di philppine .ea btul percintaan jarak jauh mmpnyai bnyk maslh , dugaan ,yang pnting kta kna sbr mnghadpi smua dugaan antra berdua. sya sndri tlh mngalami bnyk cbran sya sbr mnghdpi smua cbran ea skit tpi kta kna sbr. bkn snng percntaan jarak jauh kadangkl rasa rindu sngt2 smpai air mta mnntis .percntaan jarak jauh kna kuat satu sma lain tu yng blh to win your love . rasa rindu lh yng mnguatkn percintaan jrk jauh. sya akan berdoa percntaan kmi berdua akan berkekal sehingga akhirat nnti. klo tu jodoh kta dia x kmne2 . im lucky to have him bcoz he still love me still true to me .

Tanpa Nama berkata...

Zharif berkata:
Saye own tngh alaminye skng...mmang btul kite x bleh ltakkn dgn harapan yg tnggi tp mmang ssah sngt sbb dia lah cinte pertama saye...sbelum nie saye x pnah de prasan yg sbegini n saye rase die lah owg yg ssuai dgn tulang rsuk saye...pnah skali saye dapati die mngalirkn air mata...saye bertnye kpd nye..."kenape awk nngis"...die jwb..."saye terlalu rndu kn awk"...saye hmpir mngalirkn air mata apbila die brkata begitu...kami cbe tuk brtahan hingga kami akn diijabkabulkan..kami pnah cube tuk brjmpe tp sbb rintangn tlah menghlangnye..kami x dpt bejmpe...skng die pndh di melaka disbbkn pelajran..bertmbh lgy jauhnye...saye cbe tuk mndekatinye dgn blaja di sana...skng msih mnghrp rayuan yg saye pohon...dlu kami rjin otp n msg tp skng bile saye msg die..die x rply...saye pham kadaannye..die sdg blaja...saye msih ingt kate2 nye pada saye yg x pnah saye lupe kn..."kite kawan smpai kawen..okay"doakn kami agr bernikah suatu ary nnti n akn bersama hingga ke jannah...aminn

Unknown berkata...

Sya sebenarnya pn tgh mengalaminya jg.. cinta jarak jauh ni mmg ssh sgt.. kmi bru jak setahun lbh.. tp llaki tu x romantik sgt, bkn jenis yg akn cr kmu bila2 masa.. dia syg tp dia x show kn or x ungkap kan.. xtau la dpt x tahan lg sehingga kmi bersua muka.. kami kenal pn dr game.. sya syg sgt dia(nuel).. harap dia dpt rasa apa yg sya rasa ni.. dia hanya bz kerja or kdg xpedulikn sya plak.. huhu.. bg sya kekuatan plz.. sya akn think positif n percayakan dia.. semoga semuanya lancar sehingga kmi dpt bersua muka.. love him so much..

Tanpa Nama berkata...

Sye pon mengalaminyaa....bru 2 bln dgn dia tp rinduu bgai nk giler😔...parah nk tangung rindu nhe....����....tolong doakn kami kekal hingga ke akhir hayat��❤❤

nik nik berkata...

Cnta jrak jauh? Mmang ssuatu yg sukar, sy sndri prnah mlaluinya, 5thun kami brsama susah senang suka duk kami lalui brsama,dia sngat loving,caring n other..tp sayang! Mngkin jodoh itu bukan milik kami ..pada suatu hri dia prgi tnpa pesan,kata2 xde,wlaupn sakit hti sy msih lagi brhrap..mngkin dia ada sbab yg munasbah ,siapa thu ??

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.