Tip Temuduga Kerja


Share on Tumblr
Tip Temuduga Kerja

Akan ada satu ketika di mana anda perlu mengenal pasti kelemahan diri ketika menghadiri temuduga kerja. Ia adalah soalan temuduga yang biasa, namun sukar untuk menjawabnya. Jika tidak bersedia untuk soalan itu, jawapan anda mungkin tidak berasas dan banyak unsur rekaan.

Namun, tidak semua kerja dan jenis posisi di sesebuah organisasi akan bertanyakan soalan sebegini melainkan pihak atasan yang ingin mengambil anda bekerja ingin melihat sejauh mana anda peka terhadap diri sendiri.

Dalam kata lain, penemu duga ingin melihat tahap psikologi diri anda dalam mengenal kelemahan dan kekuatan diri.

Kebiasaannya lapangan kerja membabitkan pengurusan dan pendidikan khas akan berdepan persoalan sebegini. Malah lapangan keselamatan juga ada sesetengahnya ingin memastikan mereka yang ingin bekerja peka dengan diri sendiri.

Tip untuk mengatasi masalah ini

1. Teliti dan fahami soalan - Apabila ditanya apakah kelemahan yang dimiliki terutama ketika menghadiri temu janji kerja, ia bukanlah perkara yang perlu diutamakan. Apa yang penting anda tahu kelemahan diri dan apa jalan penyelesaian terhadapnya.

Jika jawapan berbunyi, “saya tiada kelemahan langsung”, itu bermakna kelemahan utama anda adalah kurang kesedaran diri. Perlu diingatkan yang sedar kelemahan diri bukan bermakna diri itu lemah tapi bermaksud anda seorang yang peka dan kenal diri sendiri.

2. Sentiasa bersedia - Langkah seterusnya yang perlu dilakukan ialah memahami diri anda dan kenal pasti apa kelemahan yang mungkin ada pada diri. Jika tidak tahu, sudah semestinya anda sukar untuk bercakap dengan penemu duga. Cuba fahamkan dulu apa kelemahan kerana ia bukan saja penting, malah menjadikan anda yakin dan bersemangat di mata penemu duga.

Senaraikan kelemahan anda di kertas dan sertakan sekali cara untuk mengatasinya.

3. Analisis kelemahan secara berkala - Seperti yang dikatakan di atas, kelemahan tidak dapat diterokai dengan segera. Ia memerlukan masa dan kudrat yang tinggi. Untuk kesan yang terbaik, elakkan daripada melakukannya secara kerap. Lakukan ia sekali setiap tiga bulan dan jika ia terlalu cepat, kurangkan pada sekali setiap enam bulan.


4. Maklumkan kelemahan yang betul - Memutarbelitkan jawapan hanya akan membawa padah. Misalnya, anda memberitahu penemu duga bahawa kelemahan yang paling ketara pada diri ialah anda seorang yang sempurna dan tidak punyai kelemahan. Ini hanya menyebabkan penemu duga menganggap anda menafikan diri sendiri.

Cuba berterus terang dan buang ego anda jauh-jauh. Contohnya, anda boleh katakan, “kadangkala saya mengambil masa terlalu lama menyemak balik kerja yang sudah dibuat.”

5. Lakukan langkah seterusnya - Anda sudahpun menyatakan kelemahan pada penemu duga. Langkah seterusnya, tunjukkan pada mereka bahawa anda akan berusaha untuk menghilangkan masalah itu. Anda bukan saja mempunyai keyakinan untuk bercerita perkara sebenar tapi juga membuat suatu kaedah baru untuk mengatasi masalah berkenaan.

6. Berhenti dan lihat - Selepas menjawab pertanyaan penemu duga, berhenti bercakap. Tunggu giliran mereka untuk bercakap seterusnya. Anda sudah memberikan jawapan yang dikehendaki, maka tunggu untuk maklum balas. Penemu duga mungkin akan menunggu seketika dan melihat gelagat anda.
Pastikan pada saat ini anda merenung mereka dengan raut wajah yang lembut dan menunggu untuk maklum balas.

7. Bersedia untuk menghadapi maklum balas - Anda sepatutnya sudah mempunyai sekurang-kurangnya tiga kelemahan dan cara mengatasi kelemahan itu. Penemu duga mungkin akan bertanya soalan yang sama berkali-kali. Pada waktu ini, pastikan anda sudah bersedia untuk memberikan jawapan yang bernas dan tepat mengenai kelemahan anda serta cara mengatasinya. ~ HM
Tip Temuduga Kerja

0 Komen:

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.