Nasihat Dan Petua Dalam Persahabatan


Share on Tumblr
Nasihat Al-Qomah Kepada Puteranya:

Berpesan Al Qomah kepadanya, "Wahai puteraku! Sekiranya engkau merasakan perlu untuk bersahabat dengan seseorang maka hendaklah engkau memilih teman-teman yang memiliki sifat yang berikut:


1. Jika kamu ditimpa oleh bencana maka temanmu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringankan kesusahanmu itu.
2. Jika kamu meminta sesuatu bantuan atau pertolongan dari teman itu maka ia akan segera mengusahakannya.
3. Jika kamu merancangkan sesuatu maka temanmu itu akan turut membantumu dengan memberikan pandangannya.
4. Jika kamu bercakap-cakap dengannya maka temanmu itu akan membenarkan kata-katamu.
5. Jika temanmu itu melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataan atau perkataanmu maka dia akan menutupinya.
6. Jika kamu mengeratkan hubungan persahabatan dengan temanmu itu maka dia akan membalas dengan baik pertalian persahabatan itu.
7. Jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan (hadiah) kepada temanmu itu maka ia akan menerimanya dengan baik malah ia membalasnya kembali.
8. Jika temanmu itu mendapat sesuatu kebaikan dan kebajikan darimu itu maka ia akan mengingati, menghargai dan menyebutkan akan kebaikanmu itu.
9. Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk meminta sesuatu darinya maka dia akan bertanyakan akan kesusahanmu itu.
10. Jika kamu berselisih faham dengan temanmu itu maka ia lebih rela mengalah demi untuk memelihara persahabatanmu itu.
Nasihat Dan Petua Dalam Persahabatan

11 Komen:

Tanpa Nama berkata...

kadang-kadang teman yang kita menjadikan kawan,
kita tidak tahu yang dia menyimpan sesuatu perasaan terhadap kita..
Namun teman kita itu lebih rela menyimpan perasaan daripada memberi tahu pada kita sendiri..
sehingga menyiksa dirinya sendiri..

saya rasa mungkin ayat yang saya baca tadi mesti menggunakan perkataan dan maksud yang lebih mendalam lagi...

c CeRiA...... berkata...

kwan snang di cari...ingin mcri seseorng y bnme shbt bknnye mdah...

Tanpa Nama berkata...

kawn y sntiasa brsama kte smasa dlm ksusahan,, itulah y d`pngl kwn sejati

Tanpa Nama berkata...

smpai skrg sy tdk lg brtemu dgn seseorg yg bernama shbat

RABIAH MD YUSOF berkata...

SAYA TELAH MENJUMPAI DAN MEMILIKI SESEORANG YANG BENAR-BENAR DIKATAKAN SAHABAT. KAMI TELAH BERSAHABAT LEBIH DARI 20 TAHUN. MASA SUAMI SAYA SIHAT DAN SEMASA SUAMI SAYA SAKIT TERUK (STROKE DAN LUMPUH KESELURUHAN BADAN)DAN MEMERLUKAN KEWANGAN YANG BANYAK UNTUK MENGUBATI PENYAKITNYA, SAHABAT SAYA INILAH YANG BANYAK MENGHULURKAN BANTUAN KEWANGAN DAN TENAGA.
JASA DAN BUDI BAIK DIA TAK AKAN SAYA LUPA DAN SEHINGGA SEKARANG WALAUPUN SUAMI SAYA TELAH MENINGGAL DUNIA PADA 31.08.2004, KAMI MASIH SEPERTI DULU - BERKONGSI SUKA DAN DUKA MALAH ANAK DIA DAN ANAK SAYA MELANGSUNGKAN HARI PERTUNANGAN DAN PERNIKAHAN PADA TARIKH YANG SAMA WALAUPUN KAMI BERAHSIA UNTUK MEMBERITAHU HAL SEBENAR! MAHA SUCI ALLAH! BEGITU RAPAT DAN KUKUHNYA TALI PERSAHABATAN DIANTARA KAMI...
SEKARANG, KAMI SAMA-SAMA DAH DAPAT TITLE NENEK! INDAHNYA HIDUP KALAU KITA DAPAT KAWAN YANG BERGELAR SAHABAT!

Tanpa Nama berkata...

Sye rase kwan sye benci sye , tpiyy sye rindu die sngat-2

Tanpa Nama berkata...

Saye je yang over nak kawan ngan die , tpiyyyyyyyyy die x hirau kan sye pun . :'(
Rindu gelak ktwa die , tangisan die , smuee .
Rindu sngat-2 kt die.

Tanpa Nama berkata...

kwn ku kuatknlah perjuanganmu mghdpi ujian allah..jgn give up. kau psti temui kemanisan di sebalik kesusahan.. Love my Ukhti

Tanpa Nama berkata...

saye sayangkan kawan saye,tpy...dye mcam x nampak jew.saye harap dye ikhlaz berkawan dengan saye

Tanpa Nama berkata...

Ya allah. Saya nak yang nama sahabat ya rabbi.

Tanpa Nama berkata...

smoga kamy kekal bersahabat...aminn

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.