Gerak Hati Jodoh


Share on Tumblr Bagaikan ada banyak persamaan bahkan kadangkala hati berasa dia dijadikan Allah sebagai jodoh anda. Di saat bersedih, dia yang menghulur tangan, menarik anda daripada resah yang menghibakan.

Ketika musibah melanda, dia juga selalu membuat anda tersenyum sehinggakan luka ikut sama berlalu.

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan Tuhan Yang Maha Esa. Tuhan juga mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan.

Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi, spiritual dan fizikal antara kedua-duanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain.

Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan? Berikut adalah petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

# Bersahaja

Si dia bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, percakapan, ketawa serta makan dan minum. Adakah dia spontan ataupun kelihatan pelik?

Kalau nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia memang pelakon handalan. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon, tetapi apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, dia adalah calon hidup yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh anda.


# Terima anda seadanya

Apapun kisah silam yang pernah dilalui, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini banyak memberi pengajaran supaya berhati-hati.

Dia juga tidak mengambil kisah siapa anda sebelum ini, apa yang penting, siapa anda sekarang. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

# Saling mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Ada kalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban ditanggung.

Apabila mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia anda selamat di tangannya? Bagi mereka yang bercinta, sifat saling mempercayai antara satu sama lain timbul dari hati nurani mereka.

Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan yang lain. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

# Memahami diri anda

Fahami diri pasangan. Ketika sakit dia bawa anda ke klinik. Apabila dilanda kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala anda berleter, dia menjadi pendengar.

Dia selalu bersama anda dalam sebarang situasi. Tidak kira sama ada saat gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk anda.

Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit, inikan pula suami isteri". Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih.

Apabila dia sentiasa bersama untuk melalui hidup ini saat suka dan duka, senang dan susah, dialah calon sesuai menjadi pasangan hidup anda.

# Tampilkan kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu anda.

Bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasih malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada anda.

# Mimpi

Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang istikharah dan memohon supaya Tuhan memberikan petunjuk, insyaAllah dengan izinnya, anda mendapat mimpi petunjuk. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya.

Jika tidak, tolak dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara. Nikmat di akhirat kekal selamanya.

# Kata hati

Kadang kala manusia dikurniakan Tuhan deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga dapat saling tahu perasaan masing-masing. Anda dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu.

Apabila yakin dengan pilihan hidup anda, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk anda? Dengar kata hati dan buat pilihan. Serahkan segalanya pada ketentuan Yang Maha Kuasa. Gerak Hati Jodoh

25 Komen:

jiwa.lalat berkata...

best tapi bukan da publish ke kat sini sblm ni

Tanpa Nama berkata...

erm best sbb jarang org buat secara detail..
erm boleh pakai kew?

melor berkata...

jodoh?????
lbmt lg kot... :)

miss dayana berkata...

tapi kadang2 gerak hati ni xleh nak percaya sgt...

MerpatiPutEh berkata...

aku x pasti dyer jodoh aku atau tidak...tapi aku teramat mencintai dyer...i love u b..

Tanpa Nama berkata...

ntah ler. x faham ngan dia. mmg 22 x penah luah perasaan. tp kita suka dia sgt. da smyg istikarah, mmg mimpi dia. tp tgkkan cara dia yg acuh x acuh, kita x berani la nk luahkan perasaan sbb kita perempuan. huhuu

Tanpa Nama berkata...

sender 30 oct..sy pernah lalui situasi cm awk..22 xprnah luahkan smpaila sy bernikan diri tnye psal hbgn kiteorang..jwpan c dia memihak pd sy tp sy xleh time die dlm erti kte sbnrnya sbb die prnah skitkan ati sy..tp sy suke die..ntahla..sy just let it go..ad jodoh..adla..tp awk kna beranikan diri tnye sbb kalo x smpai bile2 pun hbgn korang akn trgantung.............

zaira berkata...

sye pown ade ske kat sorang mamat ni...tapikan prangai dierrrr.....x de dalam ciri-ciri lelaki idaman..sye pown x tau kenapa sye ske kat dierr..btol kerr orang cakap cinta itu buta...

Tanpa Nama berkata...

kalu dia jodoh kita..hati akan bergetar2...yang pasti sye x leh hidup tanpanya..sya amat menyayanginya..sya doakan dia jodoh saya

Tanpa Nama berkata...

Cinta x buta tp kita yang buta menilai...banyak berdoa untk bertemu dengan pasangan yang baik

Tanpa Nama berkata...

hoping gurlz....

erm...penah x korang rase korang suke kat 'seseorang'...tapi...korang x kenal pn die sape...kadang2 sy nak tau sgt sape 'die' tu...tapi dah puas sy cr tp x jumpa2..sometimes rase mcm dh nk give up...tapi kuatkan juga hati...jangan la dikejar benda yg pasti..selalu orang ckp cmtu...kadang2 saya rase x nak cm tu pn...tapi...selalu gak fikir....saya pernah tanye kawan saya...saya tanye die saya ni cm ne??desperate sgt ke??die ckp x..tapi die ckp sy ni obsess nk partner...mule2 dgr cm malu ade..marah ade..tapi sy yang swuh die ckp jujur...tp bile fikir2 balik....btul gak ape yang die cakap...tapi sbenarnya saya x nak camtu...cmne nak kikis ek???...kdang2 malu ble orang ckp cmtu...but until now i'm not find da solution lagi...ntah bile ntah...

kadang saya x tau nape saya nak suke kat die..sedangkan sy x kenal die sgt pn..cume penah la bercakap dlm satu event jew...just itu...nak kate die terlalu hensem..x la..die orangnya biasa je...klau nak diikutkan ciri2 orag yang saya suke...x sume pn ade kat die...tapi saya x tau kenapa die mmberi impact yg besar tuk saya....tapi sy sdeyh sgt..sy de cr die dlm internet ni..facebook,frenster kat laman web tempat yg kononnye die keje (rasenye die keje kat situ..sbb mase event tu die dlm group tu la..tp xtau la klau die ikut kwn2 die jew..ade jew kwn die sorang tu yang dh x keje situ pn tapi ikut gak..) tapi still x jmpe...kwn die len yg datang event tu sume ade..die jew yg xde..cmne la saya x sdey...

saya pn xtau ntah2 die dah kawen dah...erm...klau camtu saya redha dengan ketentuan ALLAH...tp selagi sy xde bukti..sy masih x leh buang perasaan ingin tahu itu...biasanya klau sy dh nmpak or ade bukti sahih br percaya n terima dgn redha...wlau pn die cume br ade gurlfren jew...sy x suke nk suke ngan orang yg dh de partner...tu prinsip saya...tapi klau mmg kami ade jodoh..msti kami akan bersatu insyaALLAH...

sekarang ni saya cume mampu berdoa... n usaha buka page kwn2 die..manelah tau kan..tibe2 ade gmbar kawen die...or..mane tau sy leh tau name die ke..hehehe...

so cmne ek..nk tunggu or lupa jew???

miasara berkata...

emmm but for me kata hati adalah sebenar-benar kata...
maybe certain org kata, kata hati xleh caya sgt coz effect dalam masa terdekat yg mungkin krg baik pada kt.but bila masa berlalu, setelah mcm2 kt lalui kt akan pasti yg sememangnya besar hikmah daripada suara hati tu :)

zieyah berkata...

salam...
kdg2 kite bole percaya gerak hati, kdg2 x bole jgk...
yg penting bila b'kwn dgn pasangan nie kena sabar..
kerana SABAR la.. saya dpt kata2 hikmat pd awal pg nie....
Amin...

mama N berkata...

Jodoh pertemuan di tangan Tuhan, doa ler byk2 supaya orang yang kiter jumpa tue dijadikan untuk kiter....Insya Allah...

Tanpa Nama berkata...

adush...tpkan nape kita selalu ingt kat dia???
sedangkan dia kita xthu pun dia ingt kita ke x???
tp kita masih setia dgn dia walaupunn kita xthu betul ke dia jodoh kita???tolong mcm mn nk pastikan keadaan kita n klu dia bukan jdh kita mcm mn kita nk lupakn dia????
dah mcm cr tp dia still dlm otak sy???

fujiyama berkata...

semua itulah yan9 qu rasakan saat bersama'a... dan qu berharap hubun9an ini dapat melewati titian setiap kisah'a den9an kekuatan yan9 disatukan...... I love you Ay,,

Tanpa Nama berkata...

sy pon mncintai seorg llaki ni..tp smpai skang sy xtau cmne nak luahkan perasaan cinta sy ni kat dia..tmabahan pulak dia ni lain drpd yg lain,erm dia ni sgt baik dan sgt caring..biarpon orgnyer xlah hensem dan biasa2 je tp sy suke ngan cr dia lyn sy n sume kwn2 dia..sy pon xpsti mcm mna perasaan cinta dan syg 2 leh wujud lam diri sy...da puas sy cuba elakkan diri sy dr dia...cuba ilangkan perasaan syg ni tp smkin sy cuba smkin kuat perasaan sy ni kat dia...tp sy berdoa dan berhrp semoga satu hari nnt jodoh antara sy ngan dia ada..amin..

Tanpa Nama berkata...

Semua tanda2 tu ada..termasuk mimpi..antara kami terlalu byk kebetulan (atau sebenarnye suratan) tp byk juga halangan n dugaan..kdg2 rs btul ke dia jodoh aku??? semoga Allah memberkati hubungan kami..

mama N berkata...

Jodoh pertemuan di tangan Tuhan, doa ler byk2 supaya orang yang kiter jumpa tue dijadikan untuk kiter....Insya Allah...

Tanpa Nama berkata...

hm...semua yg ditulis tu pernah terjadi antara saya dgn seseorang tu. tapi...akhirnya sekarang, dia dah jadi milik orang lain dan akan kahwin tak lama lagi. hancurnya hati...tp, apa boleh buat. mungkin dah memang bukan jodoh.

Tanpa Nama berkata...

aq ase r, dye suke aq n aq mgku q pun ske at dye.. aq pcye jodoh ptmuan, ajl maut sume dtgn Tuhan, tapi jodoh takkan dtg jka kita tdk mncri... andai ktorg jadi psgn kpel, mst unik kn coz nme ktrg sme,.. andai syafiq ngn syafiqah, farhan ngn farhana, hazim ngn hazimah, najwa ngn najwan, afiq ngn afiqah... hehe, sooo unik..

Tanpa Nama berkata...

sye pnah ade perasaan kt "someone" neh...saye ade rase yg die pn suke kan sye..tp die tk penah bg tau..die banyak bg hint tp tak pnh ckap terus terang dgn saye..saye simpan lame...tak berani bg tau..almost 5 years...in dat 5years, sye xsuke or minat mane2 laki...sampai la 1 hari, seseorg dtg dlam idup saye dan berjaya mnyentuh hati saye..tp sye still tak lupekn dat "someone"..satu hari.."someone" tu call saye...saye happy sesgt!!! die bg tau die suke sye dari dulu smpai sekarng TAPI..time tu saye dah pn ade bf and die pn dh ade gf..kitorg menyesal sbb tak bgtau..tp sekarang tak de ape boleh buat...sye atau pn die tak sanggup nk ketepikan or tinggal kan partner kitorg sekarang,,apepn kitorg mmg tak boleh nk turn balik time dulu tu...jd kitorg move on ngn idup kitorg sendiri,,jd berani la utk bg tau perassan U all...at least korg tak akn menyesal sbb tak bg tau...

Tanpa Nama berkata...

smua itu emg bnar tapi apa itu smu jadi lndsn kta tuk memilih psangan hidup..,??

saila berkata...

wat mse nie..sye selese dgn die,syg die cintekn die..tp tknk terlampau mencintai...takot kite yg kecewe...tp papepun ilove u abg...

dewii berkata...

aku sering bermimpi, bahwa pada akhirnya aku menikah dengan nya tapi apaa, dya smakin menjauuh dariku :(

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.