Amalkan tabiat menyimpan


Share on Tumblr * Tabiat menyimpan
Sama ada pendapatan bulanan yang diterima setiap hujung bulan besar atau kecil, tabiat menyimpan wang seharusnya menjadi amalan. Sekiranya anda tidak dapat menyimpan sepuluh peratus daripada gaji bulanan, simpanlah beberapa jumlah yang anda mampu.

Sebagai seorang yang bekerjaya, kita seharusnya meletakkan diri sendiri sebagai seorang pelajar. Apabila kita tidak mempunyai wang yang banyak, pasti kita akan berjimat.

Contohnya dengan membeli pakaian pada harga yang murah, membawa bekal ke pejabat, belajar menjahit baju kurung atau kemeja sendiri untuk digunakan ke pejabat dan banyak lagi.

Saya pasti, anda masih mengingati zaman muda sewaktu anda belum kenal dengan dunia kemewahan dan barang-barang berjenama.

Ketika itu anda sanggup berbelanja di mana saja dan sanggup mencari kedai yang menawarkan harga yang rendah dan tidak pernah berasa segan.

Mula hari ini, apa kata anda kembalu pada keadaan asal dan hidup dengan penuh kesederhanaan.

* Nasihat mengenai berbelanja
Sedarilah perbezaan di antara keperluan dan kehendak. Bak kata peribahasa, 'ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut mata leta' sememangnya membawa maksud apabila membuat sesuatu yang didorong oleh hawa nafsu, akhirnya mendatangkan kesusahan.

Oleh itu, kita seharusnya sedari perbezaan di antara keperluan dan kehendak. Jangan sesekali kita mengikut hawa nafsu, sedangkan kita adalah kelompok yang berpendapatan rendah.

Sebaiknya, niat kita berbelanja bukan mahu menunjuk-nunjuk dengan jiran tetangga, rakan sepejabat ataupun adik-beradik. Kemurungan dan pertambahan hutang yang tidak diingini adalah kesan daripada sifat buruk itu.

Satu contoh yang menunjukkan di antara keperluan dan kehendak ialah apabila anak kita baru pulang dari luar negara dan baru memulakan alam pekerjaan.

Kalau diikutkan hati, sebagai seorang ayah atau ibu pasti kita akan membelikannya sebuah kereta. Bagaimanapun, adakah ia satu keperluan atau kehendak? Bagi saya, sebagai seorang perancang kewangan, ini merupakan satu kehendak.

Sebaik-baiknya, biarlah mereka memulakan alam pekerjaan dengan membuat keputusan sendiri. Setelah mereka memperoleh pendapatan, biarlah mereka belajar menyimpan wang dahulu.

* Mengumpul wang dan harta
Sekiranya anda inginkan wang yang berlebihan, tambahlah masa bekerja.

Terdapat dua jalan pantas untuk menambah wang dan harta dengan cara mengurangkan hutang piutang. Antara jalan pantas ialah dengan memulakan perniagaan sendiri, kecil atau besar.

Paling istimewa tentang perniagaan sendiri ini, kita tidak payah bersara. Kita boleh bekerja sampai bila-bila, selagi kita mempunyai tenaga dan masa.

Pada zaman teknologi tanpa batasan ini, kita boleh mengembangkan perniagaan menerusi laman maya.

Jangan takut untuk melakukan kesilapan kerana kesilapan itulah yang akan menjadikan kita seorang ahli perniagaan yang berpengalaman.

Sekiranya kita perlu mengambil kelas komputer untuk menaikkan nama syarikat dan perniagaan kita, jangan malu untuk menghadiri kelas komputer. Inilah satu-satunya pelaburan yang dapat membantu kita pada masa hadapan.

Apa yang perlu kita lakukan ialah dengan melaksanakan matlamat langkah demi langkah, walaupun kadang kala langkah itu sekecil langkah seorang bayi.

Kita hendaklah menyayangi perjalanan ini dan ilmu yang akan kita peroleh dalam proses ini. Amalkan tabiat menyimpan

2 Komen:

Lin Ji-eun berkata...

good info

Tanpa Nama berkata...

Belum berjaya lagi dalam mengumpul duit

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.