Simptom Kemurungan


Share on Tumblr
 

Simptom kemurungan:

# Kesedihan atau 'kekosongan' perasaan yang berpanjangan.
# Hilang minat atau keseronokan terhadap hobi dan aktiviti lain yang biasanya mendatangkan keseronokan.
# Mudah berputus asa.
# Perasaan bersalah dan tidak berguna.
# Gangguan tidur, bangun terlalu awal atau berlebihan tidur.
# Hilang selera makan dan penurunan berat badan.
# Berperasaan lebih baik mati, kadangkala disertai dengan cubaan bunuh diri.
# Rasa tidak tenteram dan mudah marah.
# Kurang daya tumpuan, sukar membuat keputusan.

Antara tip yang boleh digunakan untuk mengelakkan masalah kemurungan:


# Amalkan gaya hidup sihat seperti bersenam secara teratur serta mengambil pemakanan seimbang.
# Dapatkan tidur mencukupi kerana tidur adalah elemen rehat paling penting untuk tubuh serta minda supaya dapat kembali bertenaga secara fizikal dan mental keesokan harinya.
# Elak bersendirian serta luangkan masa bersama keluarga. Simptom Kemurungan

9 Komen:

Tanpa Nama berkata...

saya rasa saya ada smua simptom di atas..
kdg2 rasa mati lebih baik dr rasa sakit hati yg amat sgt ni..

jaja berkata...

isk isk isk jangan mcm tu....tabahlah dalam hidup.....kalau mati tanpa redha NYa....nak ker?? tak nak kan.....so no matter what happens..life goes on n on...

Tanpa Nama berkata...

sy sering rasa sedih yg bpanjangan...
xbole trima pkara yg myakitkn hati.. rasa mcm naik gila...
xbole fikir scara rasional.. kuat mara...
pastu rasa mcm xbguna...
susah mau komunikasi dgn org lain kurg daya kyakinan..

Tanpa Nama berkata...

saya sorg plajar form5..y bru jew pas abes exam spm..khdiran saya kat blog nie,jz nak kongc prasaan dan pgalaman..saya..pnah sgt2 amali semua simtom2 di atas..tpi..apew y mbuatkan saya tbah adlah..kkasih aty saya..dye y slalu bgi smngat,skongan utk saya tbahkan aty saya..dye jga tlah baiki diri saya mjdi lbeyh baek..bgtu brula dinamankan kkasih..sntiasa bsama dlam ssah dan sng..
TQ..

Tanpa Nama berkata...

mgalami semua yg ter listed....crying evry nite...stiap kli solat..nangis...cant sleep......ble berdepan with opismate.....rasa mcm nk cabut jantung n hati ni spaya stop feeling bad bout my self...

Tanpa Nama berkata...

me too...bleh dkatakan every night nangis..then ble dok sorg2..pk psl khidupan ni...mudah sgt nangis...esp waktu kena mrh n pas solat...rasa diri xberguna..everything i did was wrong!
tp bab mkn tu..xkot..coz ble tgh de prob..slalunye i kuat mkn..coz xnk pk prob...padahal mkn smbil xde perasaan lgsg...dats y mkin gemok..hmm but kesian kt bf i...coz slalu kena mrh n merajuk xtentu psl...coz nobody knows wat i feel!!

Tanpa Nama berkata...

dapatkan nasihat psyketry dengan segera

Tanpa Nama berkata...

sy pon pnh alami sume d'ats...n sume org xpnh fhm...n dorg tmbhkn lg pnderitaan nie ade la...sakit hati sngt...ari2 nangis...ari2 pkirkn yg diri nie xbguna...

Tanpa Nama berkata...

sy dlm sentuasi 2h skrg...rs dri nie xbguna dn hidup mcm menyusahkan sume org je.sy lebih suke bsendirian@duduk berkurung dlm bilik sorg2. rs xyakin,rendah diri,sedih,menangis je. rs mcm sume org mghina sy dn benci sy.

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.