Panduan Menghadapi Hati Yang Sedih


Share on Tumblr Petua Menghadapi Kesedihan

Bersedih selama setahun atau lebih selepas kehilangan seseorang atau sesuatu yang disayangi adalah perkara biasa. Beri masa kepada diri sendiri, dan dapatkan sokongan yang diperlukan.

Langkah-langkah

1. Mengadu kepada kawan-kawan dan keluarga. Mereka mungkin tidak memahami apa yang anda sedang lalui, tetapi mereka boleh menawarkan bantuan. Dapatkan sokongan tambahan daripada orang-orang yang berpengalaman dalam menangani kesedihan.

2. Jaga kesihatan anda. Kemungkinan ini merupakan satu perkara terakhir yang anda ingin lakukan, tetapi ia boleh membantu anda menghadapi dan mengatasi kesedihan dengan lebih mudah.

3. Buat temu janji dengan seorang kaunselor atau menyertai satu kumpulan sokongan menerusi e-mel.

4. Berbincang dengan doktor anda mengenai anti-depresi sekiranya anda susah hendak bertindak balas.


Petua-petua

1. Berkreatif. Ramai orang mendapati mewarna, melukis dan aktiviti-aktiviti lain yang dilakukan dengan penuh perasaan boleh menenangkan fikiran.

2. Baca mengenai peringkat-peringkat dan kesan-kesan kesedihan supaya anda menjadi lebih biasa dengan pengalaman anda sendiri.

3. Perhatikan, bahawa sesetengah orang tidak menunjukkan perasaanya sehinggalah ke suatu waktu yang lama setelah peristiwa kehilangan tersebut.


Amaran-amaran

Jauhi minuman keras dan dadah. Menyembunyikan emosi boleh membuatkan anda tidak produktif.

Elakkan daripada membuat keputusan yang besar dan penting ketika anda dalam keadaan bersedih. Panduan Menghadapi Hati Yang Sedih

9 Komen:

Tanpa Nama berkata...

menurut saya mungkin menghadapi kesedihan adalah tinggal wudhu,shalat,baca al-qur'an.....pasti hati kita akan dingin....

mawar berkata...

La Tahzan..
ujian itu tarbiah daripada Allah utk menguji hamba2-Nya. jgn bersedih dan berputus asa dgn takdir-Nya, krn DIA tdk akan menguji di kemampuan hamba-Nya..Basahkan diri dgn air wudhuk, lembutkan lidah dng Kalam-Nya, pasti keedihan itu terhapus..

Tanpa Nama berkata...

bagi saya smue manusie akn hadapi ksedihan...
kegembiraan akn berakhir dgn ksedihan,sye penah tempoh smue dugaan smpai hari niey sye xjmpe jlan kebahagiaan,KENAPE?
sye slalu menangis sbb xde spe pnah xtau hati sye..
xde spe pnah nk kongsi msalah besame sye,klau korg nk tau sye xpnah dpt kebahagiaan wlaupon dgn teman lelaki sndiri,sye xpnah dpt ksh syg pde smue smue org...
ingt ape jdi pn jgn terlalu sdih,tbh menghadapi smue dugaan,cabaran dan rintangan...
thats all...

Tanpa Nama berkata...

YEKER...???????XCYE R.....

Tanpa Nama berkata...

bngkit kembali....: sy dh sdar ape yg brlaku ke ats diri sye semua kesilapan itu brlaku bkn di sebabkn orng len slh sye sndiri.sy rehda ape yg brlaku..msuk thun baru 2010 sye ingin bngkit semula sye harap kawn2 semua bg semangat baru ke atas diri sy.sy nk bngkit dari kegagaLAN sy dh insaf...sdar.........

mawar berkata...

La Tahzan..
ujian itu tarbiah daripada Allah utk menguji hamba2-Nya. jgn bersedih dan berputus asa dgn takdir-Nya, krn DIA tdk akan menguji di kemampuan hamba-Nya..Basahkan diri dgn air wudhuk, lembutkan lidah dng Kalam-Nya, pasti keedihan itu terhapus..

Tanpa Nama berkata...

sedih....erm...umi sedih

Tanpa Nama berkata...

aku sdih sgt...Ya Allah berikn lh aku pertunjuk agar aku dpt tmpuh dgaan mu..seandainya ini dgaan drimu,,kuat kan lh aku,tbah kan lh aku untuk aku tmpuh sgla dgaanmu...

Tanpa Nama berkata...

haa

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.