Ayat Jiwang Cinta Anak Muda


Share on Tumblr
Awak..
Sy tk harap awk RINDU kan sy tapi sy harap awk tk LUPA kan sy kerna Sy tk pernah belajar utk melupakan Awk

Awak...
SAyA nAK aWk JadI MiLiK sAyA SeLamA2Nye

Awak...
Saya Sayang Awk Lebih Dari Awk Sayang Sy
Saya Harap Awk Tahu..

Saya Sayang Awak


Awak,
kalau awak marah saye jangan lame2.
nanti saye rindu.

Awak...
Saya adalah orang yang selalu awak cari bila awak sunyi,tapi sekarang awak dah ada dia,seolah-olah saya dah tak bermakna lagi.

saya cubit pipi awak (ˇ▽ˇ)-c<ˇ_ˇ)

awak pun tumbok saya (¬_¬)-o)*з*)

saya pun majuk and nangis (TT.TT) (TT.TT)

tapi awak baik, awak sanggup berjoget2 sebab nak pujuk saya balek ~(‾▿‾~)(~‾▿‾)~ ƪ(˘⌣˘)┐ ƪ(˘⌣˘)ʃ ┌(˘⌣˘)ʃ

then saya pun happy balek \(^.^)/ (^.^)V

Di Saat Saya Ingin Bermesej .. Awak Pulak Nak Tido ..
Di Saat Saya Ingin Berjumpa .. Awak Pulak Takda Duit ..
Di Saat  Saya Ingin Jujur .. Awak Pulak Tak Percaya ..
Di Saat Saya Sakit .. Awak Pulak Yang Over Risau ..
Di Saat Saya Merajuk .. Awak Pulak Beria2 Nak Pujuk ..
Di Saat Saya Ingin Pergi .. Awak Pulak Yang Sedih ..
Di Saat Saya Tiada .. Awak Pulak Yang Mengalir Air Mata ..
Di Saat Itu Lah ..Awak Dan Saya Saling Merindu ..
dan di saat itu lah kita sedar bahawa cinta ♥ ⌣ ♥ itu saling melengkapi ..

Orang yang "sayang" pada kita,
tak semestinya dia "setia" pada kita
dan org yg "setia" pada kita,
semestinya dia "sayang" pada kita..

Awak...
Dulu Setiap Kali online awk akan tegur saya..
tapi sekarang kite da mcm xPErnah kenal...
Sedihnye saya...

Saya : Awak, 'saya sayang awak' dalam bahasa inggeris apa ?
Awak : alaaa, tak kan tu pun awak tak tahu ?
Saya : Cakap jelaa wak.
Awak : 'I love you' !
Saya : I love you too ! *Sambil kenyit mata* ;)
Awak : @!#$^&*

(◠‿◠) Saya pernah SETIA..
Tapi DIDUAKAN..(╯︵╰,)

(◠‿◠) Saya pernah PERCAYA..
Tapi DIKHIANATI..(╯︵╰,)

(◠‿◠) Saya pernah MENCINTAI..
Tapi DISAKITI..(╯︵╰,)

(◠‿◠) Saya pernah MEMILIKI..
Tapi akhirnya KEHILANGAN..(╯︵╰,)

(◠‿◠) Saya pernah JUJUR..
Tapi DITIPU..(╯︵╰,)

(◠‿◠) Saya pernah BERHARAP..
Tapi harapan itu cuma SIA-SIA..(╯︵╰,)


Pegang Phone ➨ Tak ada mesej ➨ Rindu dia ➨ taip ➨ I miss you ➨ Delete✘ ➨ I love you ➨ Delete✘ ➨ I need you ➨ Delete✘ ➨ Buat apa tu ➨ send ✔



# Sesiapa nak tambah ayat jiwang, sila tambah di ruangan komen. TQ!
Ayat Jiwang Cinta Anak Muda

146 Komen:

syazana berkata...

menusuk kalbu hurm~

Tanpa Nama berkata...

saya pasrah....

Tanpa Nama berkata...

RaSa SuKa JiKa AdA yAnG mErInDuI ,
lEbIh SuKa JiKa AdA yAnG mEnYaYaNgI ,
dAn TeRaMat SuKa JiKa AdA yAnG TaK luPaKaN kItA ....... (^_^)

Tanpa Nama berkata...

so sweet ayat kat sini :)

Tanpa Nama berkata...

i'm your , you're mine

Tanpa Nama berkata...

soo Sweet ow...

Tanpa Nama berkata...

amboyhhh... cm yg prnahh jd kt ktaa larkk daa... blaa bcaa tregat larhh.. sdeyhh nyewhhh... :'( :'(

Tanpa Nama berkata...

hebt la ayt ni...... i like

fara chinta berkata...

Hmm nape cam ada kena mengena je,,sdey ngat.:-(

Tanpa Nama berkata...

lame dah ak xdpt ayt2 cnta cm korang,,, emmmm,,:'(
ak still mnunggu sidia walaupun sidia dah mnjadi tunangan org lain,,, memg aku salah, ak terlalu mengongkong sidia dulu, tapi bagi la ak peluang ke2, skali je lagi,,, zulaikha mohd yusoff

chemicalrieyze berkata...

pktaan pndek yg sya thu "I"...pnglaman yg sya ada ialah...."LOVE"dn org yg x prnah sye lpakn ialh...."YOU"pendek kta...."I LOVE U"

Unknown berkata...

ak da bnyak wat kesilapan ak padanya .. ..
dan dalam percintaan mesty ad pergdhan ..
npe erkk ..
kalo x gdh tu .. nmenye x couple la tu .,.
ermm
cm ne nak bgy ayat manis pada sidia ..

Unknown berkata...

please ... tell me

Tanpa Nama berkata...

nice..ayat nie....

Tanpa Nama berkata...

TERBAEKKK la

Tanpa Nama berkata...

kekadang hatiku bertanya,
adakah dia dah berpunya,
tetapi diriku berasa,dia belum berpunya lagi.....

Tanpa Nama berkata...

"adakah cinta itu selalau indah sedangkan seseorang yang dicintai bersama orang lain haruskah memendam perasaan yang hanya diketahui oleh hati yang terluke..cinta amat pedih apebiler ditolak"

seharusnya cinta haruslah indah
#ash
Aku Sakit Hati

Tanpa Nama berkata...

ayat-ayat diats memerit kan hati yang terluker upama duri mawar menusuk hingga ke hati memikirkan sidia yang sudah berpunya sehingga melarat diri ini...

cinta itu pedih

Tanpa Nama berkata...

ayat biar manis :)

Tanpa Nama berkata...

best nyerr ayat ni... nak ayat nim kalu manis lagi oke...

Tanpa Nama berkata...

kelia balik. .

Tanpa Nama berkata...

best lah ayat jiwang ni ! jiwang habiss .. :)

Tanpa Nama berkata...

powerrrrrrrrr

Tanpa Nama berkata...

so sweet

Tanpa Nama berkata...

jiwang bgt...

Tanpa Nama berkata...

best oooww ayat jiwang ni sesuai laaa..

Tanpa Nama berkata...

jika se2org itu btul2 dilmun cinta..ianya tdk prlu mminta dn blajar brdikari untuk mndaptkn se2org yg dicintai itu..prassaan itu akn dtg sndri dn boleh mmbuatkn se2org tu mnjadi sperti org yg mabuk cinta,ini krna cinta itu indah dn tdak boleh dipksa..ianya dtg dgn rela hati tnpa disedari..ianya boleh mnjadikan se2org tu,boleh lupa akn drinya sndri dn skliling nyer,kcuali lah buah hatinya..cinta itu buta,disbbkn cinta jgak se2org itu bole lpa dri dn mnjdi se2org yg brsifat mtang..cinta akn mnjdi indah jika mngikut sunnah nabi dgn menperisterikn wanita yg dicintai nyer itu..


peace no war



_simple boy92_

adibah berkata...

cinta e2 harus dicari...

adibah pease y0o berkata...

aq cntakn sEowg laki kt ql0f aq.....aq gtau kt dye yg aq nx kt dye n aq nx ejaZz dye,,.n dye k@si leSen hij0 kt aq,,(^_^)gmbranye ati aq!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

"apakah itu cinta apabila datang terus bergelora
apakah itu rindu apabila hilang ak berlagu"


#ASH

ASH berkata...

mungkin mulut ini boleh menyimpan dan memendam segala rasia dan perasaan tetapi hati ini mula mengenangkan awak yg mungkin kesepian tanpa saye di sisi ....

haruskah ak berdiam diri
dan memendamkan perasaan ini

Tanpa Nama berkata...

Lalalalalallaaa.....

Athirah berkata...

Sedihh laa bace ayat2 nhe...i love u cyg

Tanpa Nama berkata...

sdih sgt bile bce smue ni....

Tanpa Nama berkata...

best nye ayat jiwang ni....dulu bf sye slalu bgi ayat jiwang kat sye...happy sngat...dah 2 thun kmi couple.....aiman sye syng awk sngt......

Tanpa Nama berkata...

terbaeeeekkk !!!

Tanpa Nama berkata...

sdapppppppppppppp...........

Tanpa Nama berkata...

terbaek r..emg jiwng..

Tanpa Nama berkata...

sdihnyer rndu plak wk2 aq brsme an dy,..dy sllu wt aq cair.. Tp smua tu da tggl knngn.. Hbgn aq xbrpnjngn pum..

Unknown berkata...

sdih ble mmbace ayt2 nie..dlu dye slalu mmberi ayt2 nie tpi i2 sume tnggal knngn..apkh daye hubungn x brpnjangn pon..btw sye ign tmpu pde pljrn dlu..hehehe

Unknown berkata...

best sbgt bce ayt2 ny..... !!!!!

Tanpa Nama berkata...

i like...

Tanpa Nama berkata...

i like so it so much..
iwant to send it to my friend

Tanpa Nama berkata...

abg sayang cyg sangat sangat even cyg pernah curang dkat abg.abg tahu,selagy abg sabar insyallah kita berkekalan.(nurul syahira bnti sahrul halim).

Tanpa Nama berkata...

aku suka lah read this ayat

Tanpa Nama berkata...

ayat terbaek.tmbh la lgi....

Tanpa Nama berkata...

terbaek boboiboy...... (Y)

Tanpa Nama berkata...

cinta terlarang mcm mna plak??

Tanpa Nama berkata...

sy syg awq sngat2 tau!!...tpy aw xsdar btpa sy syg kt awq nyew.....

Tanpa Nama berkata...

Ini syg bukn sbrg syg
ini syg langsung dari hati

Tanpa Nama berkata...

(y)

Tanpa Nama berkata...

wah...best la..

Unknown berkata...

best nyer ayat nie,jiwang sgt huhuhu

cinte versi remaja berkata...

terbaikk

Unknown berkata...

terbaik jga

Tanpa Nama berkata...

sepi selamenyerr..

Tanpa Nama berkata...

cinta yang ikhlas dari hati yang tulus

Tanpa Nama berkata...

aku merasa sangat sedih kerana aku tidak mamu memberi kasih sayang yang sempurna kepade diri nye yang selalu menemaniku setiap hari dan setiap masa....
:(























puki ayam berkata...

ini semue poyo

Tanpa Nama berkata...

cinta memang mudah dicari..
Tpi cinta sejati jarang ditemui..

Tanpa Nama berkata...

apa yg diktakn smuanyew btol blaka...sya mmg ad prnah mengalami prkara ini...

Tanpa Nama berkata...

pelik2 jea korang komen semua nie ..
cuba komen berfaedah sikit ..
nie siap mencarut .. asal ???

Tanpa Nama berkata...

cnta jgan engkau pergi jauh dari diri ku lagi
sesugguhnya cinta kita setia akhir hayat..

beharap kasih moga engkau mmpu memahami
walau pun bukan sekarang bahagia mnjelang..

ku harap kau dpat mnerima ku seadanya
dan hati yang btol2 jujur..
dan penyayang

Tanpa Nama berkata...

Cinta itu buta

Tanpa Nama berkata...

ddalam percintaan jgn d kesali pada perpisahan tapi pertemuan kerana tanpa pertemun x de lh perpisahan

Tanpa Nama berkata...

kenapa aty sering sakit apabila melihat org yg kite syg tgh berbual dgn lelaki sekerja nya dgn bahagia..bia dia dsamping ku dy sgt pendiam..atau cinta dy terhadap ku sudah bosan

Tanpa Nama berkata...

kadang kala ak berfikir adakah kau menyintai ak''kenapa kau sering luka kan aty ku''sedang kan kau dah tahu ak sgt xsuka kau ddk berbual dgn lelaki''apa harus ku buat'''d telan pahit d buang sayang'''wallahhualam

sEtIa sEnTiAsA berkata...

Jgn pernah mengkhianati org yg mencintai kita , kerana sekali kita kehilangan org e2 , bkn mudah utk kita mencari pengganti si dia .

sEtIa sEnTiAsA berkata...

Jgn pernah mengkhianati org yg mencintai kita , kerana apabila kita kehilangan org e2 , bkn mudan utk mencari pengganti sepertinya .

sEtIa sEnTiAsA berkata...

Terlalu sukar utk aku melupakan segala kenangan kita , tetapi apakan daya , aku tidak mampu utk melawan takdir yang telah di tentukan

s berkata...

Genggam la dgn kemas tangan ku ini , jgn pernah engkau lepaskan , jika benar engkau mencintai ku, genggam dgn erat la tgn ku ini , kerna sekali engkau melepaskan , tidak akn pernah aku kembali lagi .

sEtIa sEnTiAsA berkata...

Kenangan kita selama ini , tidak akan aku lupakan , bkn mudah utk aku melupakan engkau yg amt aku cintai , kerna engkau begitu bermakna bagi aku .

sEtIa sEnTiAsA berkata...

aku tidak mampu memberi mu kemewahan , tetapi hanya cinta yg tulus dapat aku kasi sekiranya e2 yg engkau mahukan .

sEtIa sEnTiAsA berkata...

Bunga Ros Merah : Si dia mencintai kamu setulus hati dan ingin bersama selamanya .
Bunga Ros Kuning : Si dia mahu kamu menjadi sahabatnya atau si dia memendamkan perasaan cemburu terhadap kamu .
Bunga Ros Putih : Rasa cinta yang ada dalam dirinya adalah cinta sejati dan seputih ros putih itu .
Bunga Ros Merah Jambu : Kamu adalah cinta pertama si dia dan menjadi rahsia sejak sekian lama , maknanya kamu adalah insan yang menjadi adamanya selama ini .

Tanpa Nama berkata...

Woooww. . Jiwang beb!!!!

Tanpa Nama berkata...

teharu.....
menyusok ke jiwa......

Tanpa Nama berkata...

pjam ayat...

Tanpa Nama berkata...

jiwang~

Tanpa Nama berkata...

jwang
best nyer..

Tanpa Nama berkata...

jiwang3

Tanpa Nama berkata...

Yang PERTAMA belum tentu yg terbaik..,
TETAPI. .....YG TERBAIK selalunya yg TERAKHIR...
Renung2kanlah..

Unknown berkata...

Jiwang gileeeeeee...
Sukenyeeeeee..:):):):):):)♡♡♡♡♥♥♥♡♡

Tanpa Nama berkata...

Menusuk kalbu

Tanpa Nama berkata...

<3 ........................ (Y)

Tanpa Nama berkata...

kita mestilsah percaya akan seseorang , jangan kita cepat menghukum seseorang ..
kalau nak menuduh siasat larh dulu ,, , .. . . ..

Tanpa Nama berkata...

sye syg die .. tp dah milik owg laen dah.. dah tlmbt dah ..

Unknown berkata...

sedap ayat die memang betul cinta ini pedih
kekejaman yg amat

Tanpa Nama berkata...

ayat ini memang terbaik la

ash berkata...

cinta yang datag bagai ombak dilautan
tapi biler ia menyepi.. terasa kesunyiannya

ash berkata...

haruskah cinta ini depermainkan oleh engkau yg x reti hormat erti cinta ... haruskah cinta ini di permainkan oleh engkau yang mempunyai lidah bercabang dua ... cinta itu memeritkan jikalau hati dan cinta ini dipermainkan oleh orang yang x reti hormat dan suka mempermainkan cinta

ash
#aku sakit hati

ASH berkata...

kalau hati ini boleh berkata-kata akan ku lepaskan hati ini kepada awak agar dengarkan lah penjelasan dari hati ini..
kalau lah awak dapat dengar penjelasan ini x kan berulang kembali peristiwa lama


ASH
#aku sakit hati

ASH berkata...

Tengok awak senyum , hati saya suka ..
Tengok awak gelak , hati saya terpikat ..
Tengok awak bahagia . hati saya pun bahagia ..
Tapi , tengok awak rapat dengan orang lain , maaf hati saya rasa cemburu :‘)

ASH
#aku sakit hati

Tanpa Nama berkata...

cinta amat menyakitkan aty...so kita kena bersabar dalam setiap percintaan...jangan sakitkan aty pasangan kite..senyum sokmo..

Tanpa Nama berkata...

cinta kta ibrat matahari skli menyinar pasti tersenyum tpi bla tibanya malam hatiku sunyi tanpamu di sisiku :) .. i missss you so much

nur berkata...

ku cba utk m'buat dy dia bhgia dgnku.. moga 1 ary 6ti ku bleyh mnawan hatinya dgn cnta suciku :-)

Tanpa Nama berkata...

sgt sakit apabila cnta kta dpermainkan

Tanpa Nama berkata...

bila bercinta sanggat best bila brek ja rasa cam nk gila

bila couple sanggat happy tapi bila brek je bleh dk hospital wat gila tau

sy sanggat sakit ati apabila awk mempermainkan cinta kta

sy cyg awk tapi awk dh mempermainkan sy....... sy sanggat sedih bila awk wat cam tu kt sy tau

sy geram kt amy dsebabkan dy sy and .......brek and ramai org kata sy ny gila mintak couple gan laki ingat sy ny perempuan murahan ke haaa

sape yg makan cili dy yg terasa pedas

arni berkata...

setinggi-tinggi gunug kinabalu setinggi tinggi cintaku padamu

Tanpa Nama berkata...

Best :) Sngat smua ayt2 dkat ats ni :)
Tp bila bce tibe2 je tringat si die yg prnh sya mliki dlu ... Tp skrg die dh prgi mninggalkan sya :') I miss Him So Much <3

Tanpa Nama berkata...

buduh pnya website ! copy pun tak bleh ! menyampah aku !

Tanpa Nama berkata...

best apew ayat jiwang ni.....terharu rasanya...hehehe

Tanpa Nama berkata...

haha , nakk bg dkt orngg yg trsygg
bestt laa ayt2 korng . :)

Tanpa Nama berkata...

saat aq bahagia ialah saat aq menyintainya...saat aq gembira ialah saat aq dating dgnmu...saat aq sedih ialah saat aq PUTUS DGNMU.....



Tanpa Nama berkata...

BEst LArh AYat NY
I like..

Tanpa Nama berkata...

sweet la

Tanpa Nama berkata...

Terasa..bunga
yg
Mekar
Tiba2.. layu setelah ku mendengar ayat cicintan ini..sayu hati ak..umm

Tanpa Nama berkata...

best a ayat2 nie.....jiwang gile ..!

Tanpa Nama berkata...

dalam kolam ada berudu , dalam hati ada rindu , kalau boleh nak kata i love you , tapi takut kena kayu , cuma nak pesan sesutu , ingat saya selalu .

Tanpa Nama berkata...

Best sngt ayt2 kat sni......:-)

Tanpa Nama berkata...

Best sngt ayt2 kat sni......:-)

sofie sofiana berkata...

wah !! best sgt2 ayat nie ! xsangke arh ! =D

Tanpa Nama berkata...

KaN Best Kalo Awk Seorang Yang jujur,,Setia,,,N Paling PEnting Xduakan Sya...Sbb Sya Setia N syangkan Awk...

Hisyam Ghazali berkata...

yolah tu jiwang

Tanpa Nama berkata...

jiwang nye

Tanpa Nama berkata...

kepadamu kekasih aku berserahkerana kutahu kaw mengerti
apa yang terukis di cermin wajahku ini apa yg tersirat di hati bersama amali..

kepadamu kekasih aku bertanya??apakah kaw akan menerimaku kembali..
ataw harus menghitung lagi segala jasa dan bakti..
ataw harus mencampakku kesisi tanpa harga diri..

hnya padamu kekasih aku tinggalkn jawapan yg belum kutemukan
yang bakal aku nantikan bila malam menjemputku lena beradu..

kepadamu kekasih aku serahkn jiwa dan raga jua segalanya
apakah kaw akan menerima penyerahan ini apakah kaw akan menerimaku
dalam keadaan begini...bila malam menjemputku lena beradu..take a note

Tanpa Nama berkata...

kelam malam sepi melamar kerinduan...
tak terbatas ingatanku terhadapmu...
dan pada siapa harus ku adukn...
resah ini kian menghimpit perasaan..

~Myrul ariez~
I,m ã£õñê Büt ã£îVë

Tanpa Nama berkata...

erm...bolh tahan

Tanpa Nama berkata...

Sukarnya membace hatimu seperti sukarnye aq mentafsir warna laut yg kononya biru

Tanpa Nama berkata...

erm...best glerw

Tanpa Nama berkata...

Best sangat ;-)

mimieyy berkata...

terbaekkkkkk <3

VampireBlood berkata...

let me say hi 4 ths nice one n say bye.

Tanpa Nama berkata...

cinta mamang susah nak dapat , tapi bila dah dapat peganglah seerat eratnya . .

Tanpa Nama berkata...

sngat best..terasa ummmm

Tanpa Nama berkata...

erm...terbaekkkkkkkkk

Unknown berkata...

sweetnya

Unknown berkata...

sweetnya

Tanpa Nama berkata...

terbaek!!!!
syok giler... :) :) :)

Tanpa Nama berkata...

best gelerr.....

awex perak.. berkata...

Jiwang gle ayat nyh.. hahaha tp sweeet sngt100.. tmbh la lgi.. pleazz..!

Tanpa Nama berkata...

sedalam nya lautan ,
dlm lagi cintaku padamu..
stinggi'tinggi nya langit,
tinggi lagi hajat ku untuk menikahi mu ..

#wow o.O

Tanpa Nama berkata...

Andai suatu hari nanti aku menghilang, adakah kau akan mencari?

#Ady

Tanpa Nama berkata...

terbaik :) boleh laa share2 kt fb nnti .. ^^ thanks yaww :D

Tanpa Nama berkata...

Yes..kau dh lpe
Yes..kau buat silap
Yes..kau sedar
Yes..kau nx kmbli
Tpi sorry..aq x trima lg,terima ksih n sla prgi..
Pluang ke dua..

Tanpa Nama berkata...

#hurmzzz

Tanpa Nama berkata...

Kalau saya sengaja peluk awak , apa awak akan buat ?
a) balas pelukan saya
b) lempang saya
c) tolak saya
d) cium saya
e) dan lain-ii

Tanpa Nama berkata...

hummmm...ku thu diriku kini dah xbkmakna .....smnjak ada dia....tpi ku ttap brtahan....demi untk mncuba mnjenihkan kmbli sinar cinta yg sekian lma dbina...:-(:-(:-(

Tanpa Nama berkata...

sory syng jka slma kmu brsma aq engau x bhgia tpi skrng ku harap k kau bahgia bersma drinya mkin dia dapat membahagiakanmu wlaupn aq yg x bhgia skrng aku kn tetap bahgia jika engkau bahgia, , .. .syng sgt pda mu smpi slma2nya tpi biarlah mjdi knangan dlam hdup ku ini ...ya memang slma ne sy slalu bt engkau nangis jka engkau dpt baca ne hrp engkau mberi aq pluang skli lg bgi mnebus smua kslhn ku ini . . . . . .

Tanpa Nama berkata...

sedihnya ayat teringat at bks mrka pularh huhux

Tanpa Nama berkata...

awak bagaikan belon..
jika saya lepaskan awak..
mungkin saya tidak capai lagi..
sebab tu saya ikat awak ketat2 dalam hati saya...

Tanpa Nama berkata...

wekk

Tanpa Nama berkata...

nak lg ayat jiwang .

Tanpa Nama berkata...

wuuuu ~ jiwang ~ layan ~

syah only berkata...

haha x sweet unnnn....#arp terase..."apakah kasih sayang perlu diucapkan???tak perluuu,lalu ku kirimkan SMS ini padamu,kerana cintaku xkan boley dtaksirkan dengan kata2...

OmEl berkata...

lawak ke derrr???lu pikir lha sendiri....

Shaza berkata...

Kalau kite cyng seseorang,
x semestinye kene couple,
ckp sekadar kwn

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.