5 Etika Mengkritik


Share on Tumblr Jika anda berasa kurang senang terhadap seseorang dan ingin memberitahunya, elakkan dari bersikap melulu/terburu-buru. Kenali dahulu 5 etika mengkritik agar kritikan itu dapat diterima secara positif. Kata orang, nak komen pun biar kena caranya. Barulah orang tak sakit hati.

5 ETIKA MENGKRITIK

1. Jangan sesekali mengkritik di depan orang lain. Tindakan anda akan memalukan dirinya, dan dianggap tidak profesional, malah ini boleh mengundang rasa tidak puas hati orang lain terhadap anda juga.

2. Cuba mulakan teguran anda dengan pujian atau kata-kata yang membina dahulu.

3. Ciptakan suasana ‘bersahabat’ sebelum anda memulakan ’serangan’.

4. Kritik hanya pada tindakan/perbuatan/perangai, bukan orangnya.

5. Ikhlas ketika mengkritik. Bukan untuk menunjukkan kuasa atau siapa lebih pandai. 5 Etika Mengkritik

3 Komen:

Tanpa Nama berkata...

saya pun setuju sangat……..

Tanpa Nama berkata...

saya setuju.... kadang2 kita semua ni mengutuk tak tengok kiri kanan dah. janji lepas rasa tak puas hati je... tak fikir dah perasaan org.

Tanpa Nama berkata...

tak leh nak save ker...kedekutnyerr...

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.