Psikologi meyakinkan orang lain


Share on Tumblr
Pengembangan Diri: Bagaimana anda dapat meyakinkan orang lain

Kebolehan seseorang untuk mengajak orang lain mempercayai perkara yang anda percaya ialah tugasan yang sukar untuk dilaksanakan. Sukar untuk mengajak orang lain untuk percaya dan meyakini apa yang anda percaya tentang sesuatu perkara.

Contohnya seorang ayah tidak dipercayai oleh anaknya apabila ayah cuba menyatakan bahawa sesuatu itu baik untuk dilaksanakan.

Seorang guru gagal untuk meyakinkan kepada anak murid yang mereka boleh berjaya sekiranya mereka berusaha dengan bersungguh-sungguh. Seorang ustaz sukar untuk meyakinkan pelajarnya bahawa bercakap bohong itu sesuatu yang berdosa.

Kesimpulannya adalah tidak ramai orang dapat meyakinkan orang lain tentang perkara yang diucapkan itu sesuatu yang baik dan bermakna. Minggu ini diberikan tip bagaimana hal ini dapat ditangani.

1. Buat Sedikit Penyelidikan Tentang Sesuatu Fakta


Mengapa Nabi Muhammad SAW diberi nama jolokan sebagai AlAmin (Yang Benar)? Faktor utamanya ialah baginda tidak pernah berbohong sepanjang hidupnya.

Butiran kata-katanya penuh dengan fakta dan maklumat yang benar. Sesuatu yang tidak diketahuinya tidak akan diucapkan. Sesuatu yang dijanjikan pasti akan ditunaikan.

Anda juga boleh melakukan perkara yang sama jika anda benarbenar ingin melakukannya. Sebelum anda memperkatakan sesuatu, anda perlu mendapat maklumat terperinci dan tidak silap agar perkara yang anda katakan nanti tidak salah.

Contohnya, sebelum anda mengatakan bangunan Burj Khalifa di Dubai ialah bangunan tertinggi di dunia, pastikan anda telah mendapat maklumat yang tepat tentang fakta itu.

2. Bercakap Tentang Sesuatu Yang Anda Tahu

Tin kosong biasanya bising, sebaliknya diamdiam ubi berisi. Itu pepatah Melayu yang meletakkan orang yang kurang bercakap itu biasanya memiliki ilmu yang tinggi manakala orang yang suka bercakap biasanya tiada fakta.

Oleh itu, pastikan sebelum anda memperkatakan sesuatu, hendaklah anda tahu perkara yang ingin disampaikan. Sekiranya ada perkara yang masih lagi samarsamar, tidak perlulah anda menyatakannya.

Perkara ini penting kerana orang yang mendengar biasanya akan menilai perkara yang anda perkatakan.

Sekiranya perkara yang anda perkatakan tidak sahih atau temberang seterusnya diketahui oleh orang yang mendengar, reputasi anda anda tercalar. Anda akan dianggap sebagai hentam keromo atau suka memandai-mandai. Agama Islam sangat menuntut agar umatnya sering mendalami dan mempertingkatkan ilmu. Satu dosa besar ialah berbohong.



3. Dari Kerana Mata

Kata pepatah Melayu daripada mata turun ke hati. Hal ini disebabkan oleh kekuatan peranan pandangan mata terhadap seseorang. Mata boleh menyembunyikan sesuatu rahsia. Mata juga boleh memberitahu perkara yang disembunyikan.

Selain itu, air mata membawa kesedihan, kerlingan mata menandakan kebencian, tenungan mata membawa kemarahan, kerdipan mata menandakan ketakutan dan apa juga yang datang atau lahir daripada mata boleh ditafsirkan.

Oleh itu, mata berperanan dan boleh memberi tafsiran kepada orang lain sama ada anda berbohong, ikhlas atau bercakap benar. Apabila anda berkata-kata, pandanglah mata orang yang dilawan bercakap agar perkara yang ingin anda sampaikan masuk ke dalam hatinya.

Jika anda asyik memandang orang lain ketika anda memperkatakan sesuatu, bermakna anda tidak bersungguh-sungguh menyampaikan sesuatu. Ada kemungkinan anda cuba berbohong.

Pandangan mata juga boleh memberikan kemesraan dan keikhlasan terhadap perkara yang ingin anda sampaikan. Jika anda seorang guru, anda akan rasa seronok dan lebih bermotivasi jika semua murid memandang ke arah anda semasa anda mengajar. Begitu juga jika muridmurid tidak melihat ke arah anda, hati anda akan berasa meluat dan secara tidak langsung anda mahu segera keluar daripada kelas tersebut.
Psikologi meyakinkan orang lain

1 Komen:

Janice Aliena berkata...

Suami saya Johnson membuang saya untuk wanita lain untuk pes 3 tahun ,. Rakan saya Jennifer Oscar memperkenalkan saya kepada kastam Voodoo Love Spell, saya tidak pernah melakukan spell cinta sebelum ini dalam hidup saya.
Pada mulanya saya tidak pernah percaya DR Oduduwa akan dapat membantu saya memenangi kembali HUSBAND EX saya dari wanita ini tetapi kerana saya masih sayang dia dan saya mahu suami saya kembali dalam hidup saya .. saya mencobanya, saya patuh dan ikut DR Arahan ODUDUWA dan saya mengejutkan bahawa selepas 3 Hari mencurahkan Cinta-mantra dan kerja-kerja Incantations dengan gambar suami saya dan nama-nama yang diberikan kepada DR ODUDUWA, Makan siang adalah ejaan cinta ke udara bagi pihak saya pada jam 12.00 tengah hari. . Keesokan harinya saya berjumpa dengan panggilan yang tidak dijawab di telefon saya, beberapa munites kemudian saya EX HUSBAND memanggil saya di telefon meminta saya untuk memaafkan dan melupakan semua yang dia telah melakukan salah untuk menyakiti saya, Suami saya bercakap dengan saya dengan baik dan dia menyesal. sekarang diri saya dan suami saya kembali bersama-sama dan kami sangat gembira dengan kehidupan baru kami sebagai keluarga ... terima kasih kepada DR ODUDUWA untuk kerja yang hebat yang telah dilakukannya untuk saya .. saya berjanji kepada Oduduwa untuk membagikan kerja baiknya Kesaksian kepada dunia selepas ia berfungsi dan benar-benar karya Love-Eja untuk kebaikan saya.
Apabila anda memerlukan bantuan sedemikian dan anda mempunyai sesiapa sahaja yang anda kenali atau saudara-mara yang ada di sana yang mengalami sebarang krisis hubungan hari ini, sila memaklumkan kepada mereka untuk menghubungi ODUDUWA melalui e-mel: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com
Cara Bawa Balik cinta anda, jika anda mempunyai kes seperti berikut ...
SPELLS PERKAHWINAN, PELAJAR SPELLS, SPELLS KASUS MAHKAMAH, LOVE SPELLS
Adakah kekasihmu mengambil masa yang lama untuk memutuskan?
Adakah kekasih anda menipu anda?
Adakah kekasih anda masih bercakap dengan bekas?
Adakah kekasih anda mempunyai pengaruh buruk?
Adakah saudara-saudara kekasih anda berubah fikirannya?
Adakah kekasih anda menghindari anda apabila anda memerlukannya?
Eja Menang Lotto
Eja untuk memenangi Kupon
Eja Berhenti Perceraian.
Eja mencari cinta sejati.
ejaan untuk menyelamatkan perkahwinan anda daripada wanita lain.
Makan siang untuk mendapatkan Rick, kemasyhuran dan kekayaan.
Ejaan ritual
Jatuh balas dendam untuk mengembalikan wang anda yang hilang dari penghutang.
Eja untuk mendapatkan pekerjaan yang baik.
Oduduwa E-mel: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com
Tel: +13019658857

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.