Cinta Persahabatan


Share on Tumblr Apakah yang diinginkan pasangan sahabat atau kekasih? Ada pasangan sahabat lebih selesa terus menjadi sahabat.

Tidak kurang juga yang mendapati perkongsian masa dan banyak persamaan dari segi sikap, nilai serta kegemaran adalah petanda baik untuk mengalihkan persahabatan kepada sesuatu yang lebih mendalam iaitu percintaan.

Cinta wujud dalam pelbagai jenis, antaranya cinta persahabatan. Cinta boleh berlaku jika berlaku perasaan suka yang mendalam kepada seseorang yang benar-benar memahami dan sesuai dengan diri kita.

Perhubungan ini hanya berlaku dengan orang tertentu saja dan lazimnya kepada sahabat baik.

Dalam perhubungan ini, ada kalanya apabila perasaan cinta wujud antara kedua-dua pihak, ia disalahertikan. Akibatnya, hubungan persahabatan terbabit akan berubah dan ia tidak seperti dulu lagi.

Tanda positif bagi pasangan sahabat yang bersedia menukar hubungan persahabatan kepada percintaan antaranya, kedua-dua bersedia mengambil risiko dan mengalihkan persahabatan kepada perhubungan yang lebih mendalam.

Di samping itu, salah seorang lebih berminat berdampingan dengan sahabatnya berbanding orang lain.

Masing-masing bersedia melabur lebih banyak masa untuk satu perhubungan yang lebih bermakna. Cinta Persahabatan

25 Komen:

i know u berkata...

i lurve u,friend..

Tanpa Nama berkata...

penah mengalami situasi spt ni..tp utk mmberitahu dia yg sy mencintai dia ssah sgt..just pendamkan dlm ati jer...tp smkin lama perasaan syg tu kuat dan ssah nak hilangkan..cuma berhrp yg si dia akan ttap bersama2 ngan sy x tidak memusuhi sy.

Tanpa Nama berkata...

Sistuasi sy mcmnila skrg,ay dah b'tunang dgn sahabat baik sy..masa mula2 declare dlu janggal jg nak pnggil 'syg' sbb dah biasa pggl 'awak' kn (^_^) tp Alhamdulillah p'sahabatan kmi dlu ttp stiasa m'iringi p'cintaan kmi malah smakin akrab & serasi b'sama..mudah2an semuanya b'akhir d jinjang pelamin dan ke akhir hayat kmi b'sama..Aamin Ya Allah.. ;-)

Tanpa Nama berkata...

aku cintai sahabatku.. tapi tidak berani meluahkan perasaan kerana aku sudah berpunya.. adakah dia juga begitu ?

Tanpa Nama berkata...

baby, zue, ica, honey, comel... frenz 4ever...

yeyen comel berkata...

aq punya tman curhat dia dbwh aq 3thn. dia tampan,manis yg pasti aq sneng aja curhat dgn dia. pd suatu hr dia ngatakan 'CINTA' dgn aq. Wkt it aq benr2 trkjt.. Aq g' sangkh aj soal nya dia pgl aq dgn sebutan 'KAKAK' masak iya sich dia cnt sm org yg usia nya lbh tua dr dia....

Tanpa Nama berkata...

'nilai prshbtan x kan kringdi musim PANAS. X kan KUYUP di musim hjn, x kan beku di musim DINGIN. Ia kan ttp mekar wlu bkn di msim BUNGA. Cri lh tmn ibarat li2n yg rela mti dmi TERANG'' jgn cri tmn ibrat TEBU yg hbs hbs mns spah DIBUANG. ;Cri lh kksh ibrat jrum JAM yg stia brputr wlu SIANG brganti MALAM. Jngn cri kksih ibrat MENTARI bila MALAM dtg ia pun menghilang dan jgn Cri kksih ibrt BULAN yg hny stia menerangi MALAM''''''' [Y3Y3N COMEL]

Tanpa Nama berkata...

aq prnah b'cnta dgn kawan baek aq sndri...tnpa d duga kteorg sling jtuh cnti..aq tdak thu yg kwan@kkasih aq tlah m'nipu aq dlam snyap..dan kini dia tlah m'jadi bkas kkasih aq..so,,aq nk nsihat kat korg jngn jdi mcm aq..klau dh anggp kwn2,kwan je jngn lbih-lbih.......INGAT TU..

Tanpa Nama berkata...

heheheheeeeee ..
gue bingung ?!?!!?!?
bahasa nya ketinggian bagi akuu hehehe :)

I LIKE THIS YAKK

Tanpa Nama berkata...

ayat2 yg bgus....tp cm ner lau kta xsdr prasaan
kite pd si dia...

Qaseh nyonya berkata...

aq da kwn baek aq mmpunyai hbungan yg amat rapat. ttp family dye mahukan aq menjadi menantu dye. tapi kami sekadar hnya berkwan rapat, wlupown kami tidak mmpunyai pasangan lagi.
walau apa pown, kami hanya ttp akan berkawan sahaja smpai bile2.

Tanpa Nama berkata...

aku un pna rase cmnie ,, bile dpn2 ,, kami seperti biase ,, tapi ,, die pernah bg tau yg die syg aku lebih dri kawan .. rase takot pun ade sebab aku dah berpunya . takut dia tak boleh terima yang aku tolak cinta dia , tapi .. aku tetap syg die sebagai kwn !
sekarang ,, ape yang aku boleh buad ,, mendiam kn diri dan tak sentuh un soal cinta bile dengan dia ,, mungkin bile sampai mase .die akan jumpe perempuan yang lebih sempurna tok mendampingi dirinya ,,
sorry ewan ,, aku tetap sygkn kaw ,,tapi hanya sebagai kawan ,, tapi ..kalau memang jodoh kita bersama ,, aku akn menemani diri kaw sampai syurga ..

Tanpa Nama berkata...

aku skrg tgh mgalami keadaan nie..aku buntu..nk trima blom bresedia..tkoot nnti dh trima,if something happens,aku akn hilnag dia trus dr hidup aku..huhu..tpi ape yg aku pgang prinsip skrg..ade jdoh xkmne..biarlah skrg bershbt..aku sygkn dia sbg shbt...

Tanpa Nama berkata...

emmm...aku tgh alami skrg ni..dr sahabat baik tukar jd kekasih..mula2 mmg tkejut gak..agk susah nak tukar sbb dh tbiasa dgn situasi kwn...hampir tiga mggu kami declare as kekasih lepas tu rs cm lain je..so aku minta putus...tak sampai smggu br aku sedar bhw aku mmg tak boleh kehilangan dia..rupa2nya aku mmg syg kat dia...nasib bek dia masih lg menerima kehadiran aku..thanks syg...moga bkekalan hingga akhir hayat..amin..

Tanpa Nama berkata...

aku juga punya teman..teman tapi mesra..
aku sayg sangat sama dia..dia xthu aku saygkn dia
aku mudah syg pada org..apa yng aku mahu bilang disini
aku ingin dia juga ungkap kata sayang sama aku... ungkap kata 'aku cinta sama kamu'...sbb aku mmg cinta sama kamu...
i love you forever....

Tanpa Nama berkata...

sedang mengalaminya sekarang... sometimes ok, sometimes x...tapi panggilan still macam dulu, 'aku' ko',,...

Tanpa Nama berkata...

aku jga sdg mngalaminya skarang...masing2 tahu apa yg terpendam dlm hati,namun kami lbih rela mngekalkan hubungan kami sbagai sahabat krana faktor tertentu...

Tanpa Nama berkata...

ak juga mempunyai teman yg paling ak syg..tp entah knp dlm diam ak rupanya dh jatuh hat pd die..tp mungkin bkn jodoh..krn xlama lagi sidie ak berumah tangga xlama lagi..maybe die bkn jodoh ak..!!!dn hope ak menjadi teman utk selamanya..

Tanpa Nama berkata...

aku pn skrg b'cinta dgn shabat aku...dlu dia kwn baik aku..dlu krana tkot n xdak pluang utk gtaw dia,akhirnya b'taun jgak aku tggu...bla dia dh taw,aku sgt t'kejut dia pn mnggu aku sjak dlu g...aku arap dia cinta t'akhir aku...arap hbgn kmi kekal b'pnjgn

Tanpa Nama berkata...

aq pn ada sahabat yg baik......dlu aq mmg xde prasaan lngsung kat dia...smnjak dia sring hdir ktika aq dlm ksusahan..aq rsa mkin syg kat dia...dan dlm diam2 rpa2ny...dia pn syg aq jgk.....i love u so much....muahmuahmuah...f bkn nma sbnar

Tanpa Nama berkata...

huhu..urmm..xtaw nk describe pe sbnrnyer perasaan ni..rase close dgn dy..he is everythng..within time being..fall 4 him lak..then, cbe lah try test luahkn perasaan..jwpnnyer t'sgtlah menyiatkn ati..he juz wanna b frenz..not more than dat..pdhal..org len tgk ktorg cm sweet kapel..n now, dtglah sum1 yg mulanya as best fren nk jd my love..i'm so frustrated..arghh..jammed..
to mr.freak: i lov u..
to mr.arjuna: wat xactly u want from me?

Tanpa Nama berkata...

...hmm..npew cm uh skli..kdg2 x sume bez frenz kn ikot pew itew wat..wlaupun itew cyunk die...huhuhu..aqw prnh mnat mem aqw sndri...p skunk die x taw pew iteowgnye hbngan..aqw cdey glerr...huhuhu...but pew bley wat...aqw cyunk die sngt2...kdg2 aqw frust p aqw x ske owg nmpak aqw frust..nmpk sngt aqw lmah..p aqw x cm ko...die cyunk sngt kt ko...so..jgn bg die prgi..p engt jgn t'llu cyunk...tkot die tnggalkn kamu n ko bley jd gler...

Tanpa Nama berkata...

ak skg dlm dilema...ak ase ak dh jth cinta dgn kwn bek ak sndri,,tp ak tkt r nk bg thu die...nk kte ak nie ego lbh kurg r tp ak btl2 syg at die...nk di luah x brani mcm prigi cr timba lak...emm tp ak nk die jgk...

Tanpa Nama berkata...

ak pn pnh mangalami situasi ini.die bkn yg pertame ak syg.tetapi die adalah lelaki pertame keluar dan dgn ku.ak terima die seadanya ats kejujuran die pada ak..ak bhgie ble die ad ngn ak.tp skrg die bkn milikku lg.jodoh kami xpnjg.tnpe pertengkaran kami putuskan utk menjadi sahabat semula krn itu yg lbh baek.hbungan kami msh spt dlu.ak pgang akn kate2, "jika melepaskan itu mampu membuat kamu bahagie".ak msh berhubung ngn die, tp ak tkot ble die dah jmpe org laen stu mse nnt, persahabatan kami pasti akn ja0h.dan aku keliru adakah ak mampu terima kenyataan andai die menjadi milik org laen???

Tanpa Nama berkata...

Untong la klu die bole terima
Mcm keadaan aq hampeh
Seriuosly dye mang xleh time aq as bf
Juz bff..
Tapi aq sbliknya
Aq nk ada feel at gurl len mmg x la an
Juz dye je y trphat kt hati aq
Sedih sgt, trpkse trime. T_T

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.