Tips Temujanji Pertama Untuk Wanita


Share on Tumblr Setiap kali sebelum ‘date’ pertama, kita akan sentiasa berasa takut dan gentar. Jantung berdegup-degup dan macam-macam yang difikirkan “Baju apa nak pakai?” atau “Baju ni nampak super gemuk tak?”. Sesetengah orang ter’over’dress, sesetengah ‘underdress’ lah pulak. Dan selepas bertukar beribu-ribu kali, kita akhirnya selalu memilih pakaian yang tidak bersesuaian atau selesa. Yang bestnya, semua perkara ni pasti akan terjadi dalam masa beberapa minit sahaja sebelum si ’dia’ tiba... arrghhh sangat stress..!

Tips Date Pertama Pernah sekali ada seorang kawan ni, dia pentingkan keselesaan daripada gaya penampilan. Jadi masa ‘first date’, dia memilih untuk memakai baju yang sangat sempoi, siap warna-warni lagi sebab dia fikir ”Alah nak pegi tgk wayang je, apalah nak dress up sangat”. Silap lar kan! Selepas date je, lelaki tu langsung dah tak telefon dia. Kesian...

Sebagai seorang wanita, I juga tak ketinggalan untuk mencuba keluar ‘date’pertama ni, mak aii ada yang teruk, ada yang menakutkan tetapi pasti ada jugayang ‘sweet’ dan best, alar yang membuatkan anda tersenyum sepanjang hari tu…hehe dan setelah beberapa kali melaluinya, I telah mendapat beberapa tips untuk memudahkan persediaan diri sebelum ‘date’ ni:

“Nak pergi ke mana?”

Apa kata cuba tanya pasangan anda ke mana anda akan pergi. Kalau indoor seperti tengok wayang, minum petang, cuba cari pakaian yang mudah dan selesa tetapi tetap menarik. Pakaian yang tak susah untuk berjalan dan duduk. Baju ’casual’ tapi ’sweet’ dengan jeans dan kasut selesa amat sesuai. Kalau baju tu anda rasa terlalu ’simple’, cuba gayakan dengan aksesori yang menarik.

Kalau dia kata nak pergi makan malam, cuba tanya restoran bagaimana. Kalau restoran tu bunyi macam ekslusif, gayakan diri anda dengan pakaian yang lebih sofistikated dan elegan. Seperti blouse yang feminin, wedges.. jangan pakai flats, handbag kecil dan aksesori yang cantik.

Ada pula sesetengah lelaki yang ingin membuat ‘surprise’. Pernah sekali I keluar dengan seorang teman yang ingin merahsiakan ke mana kami akan pergi. Surprise lar konon. Dia kata “Bawak je baju yang selesa dan sporty”, Kelam kabut lar tak tau ’sporty’ macam mana yang dimaksudkan. Akhirnya, I pilih untuk memakai jeans yang longgar dan baby-t dengan potongan cantik di leher dan tangan seperti ‘puff sleeves’. Rupa-rupanya, kami pergi ke ‘Sky Venture’ di Genting. Itu lah ‘date’ pertama yang paling seronok dan ’adventurous’ sekali. Dalam masa yang sama, I mampu kelihatan relaks tapi menarik. Maintain lar jugak kan walaupun rambut dah terbang sana sini... :-p
Kasut Keselesaan vs Seksi.


Jika anda tahu anda akan berjalan seperti di ‘shopping mall’, gayakan diri anda dengan kasut yang selesa seperti wedges, flats yang ‘cute’ atau kasut tumit yang tidak terlalu tinggi atau halus.

Jika makan malam di restoran, pakailah kasut tumit tinggi yang seksi. Biarpunbaju tak tip-top, tapi kasut tetap kena ’vogue’!

Kalau risau dan tidak tentu, bawa skali sepasang flats yang cantik di dalambag anda. Tak salah kalau pandai ’cover’.

Aksesori

Penyelamat bagi pakaian yang ’simple’, kalau pandai pilih ia boleh membuatkan wanita yang pakai baju tidur pun nampak menarik hehe...

Kalau baju anda kasual, subang yang berat tak berapa sesuai. Pilih aksesoriyang lebih ringan dan ’simple’. Seperti ’ bangles’ kemas, subang gantung ataurantai halus/panjang dan satu bentuk cincin di jari mungkin juga sesuai.

Kalau baju lebih elegan, pakailah subang gantung berlian / pearl atau ’studs’,jenis subang stail ’Indian’ yang panjang pun menarik. Semuanya mengikut gayabaju anda.

Ingat, tak semestinya memakai subang, rantai, cincin dan gelang kesemuanyasekaligus adalah sesuai. Pilih antara dua atau tiga sahaja. Nanti nampak macampokok Krismas pulak!

Make – up

Kalau ’indoor’ / siang – pakai make-up yang tidak terlalu tebal dan over.Biar kelihatan ’natural’ dan ’sweet’. Eye shadow yang lembut, lipstick pink, blushercerah dan bedak tu jangan lar macam tepung gomak. Biar nampak ’natural’ tapilelaki itu tau anda tetap menjaga penampilan anda.

Kalau waktu malam – Make-up lebih dan tebal sedikit. Lipstick lebih menyerlah.Biar nampak bibir lebihseksi. Eyeshadow juga lebih gelap atau berkilat. Tebalkan sedikit juga bedakdan blusher anda dan gunalah celak mata dan maskara yang ’volumise’.

Ingat, make-up jangan warna yang berlawan antara satu sama lain. Contohnya:eyeshadow biru atau hijau, blusher pink pekat dan lipstick merah. Big No! Biarlelaki itu nampak mata anda yang cantik bukan warna biru berkilat dekat atasmata anda tu.

Apa pun, dalam apa jua keadaan, pastikan yangpenting maskara, sedikit bedak dan lipstick sentiasa ada.

Rambut

Kalau berpakaian simple, cuba lepaskan rambutatau ikat ponytail yang ‘cute’ tetapi jangan terlalu kemas. Nampak natural danrelaks. Bagi yang bertudung, skarf dan tudung yang kelihatan mudah untukdipakai lebih bersesuaian.

Kalau makan malam, ambil masa sedikit untuk stailkan rambut anda, samada luruskan ala rambut Jennifer Aniston, ‘curl’kan supaya nampak ikal mayang dan seksi, sepit separuh kemas, ikat menjadi ‘ponytail’ berstail atau sanggul tetapi janganlar macam penari budaya pulak sanggul tu. Over... you! Yang bertudung pula, skarf ’chiffon’ dan stail ikatan yang elegan lebih menarik. Lelaki itu akan tahu yang anda ambil masa dan usaha sedikit untuk kelihatan anggun malam itu, dia akan merasa ’date’ itu lebih bermakna.

Kalau yang berambut pendek, cuba gayakan rambut anda dengan sedikit gel atau spray rambut.

Lagi satu tip, kalau ada spray wangian, semburkan sedikit di rambut andadan gosok dengan lembut. Manalah tau rambut anda tanpa sengaja terbang ke mukalelaki itu, dia pasti berbau wangi. Yang paling penting setiap kali sebelumdate, basuh rambut anda. Wajib!

Bersukan

Zaman sekarang, ramai lelaki yang suka ajak wanita bersukan sebagai date pertama. Seperti futsal atau paintball. Konon nak tunjuk macho lar atau setengah nak tengok samada anda ini ’sporting’ ke tidak. Ingat, gayakan diri anda dengan pakaian sukan yang feminin dan selesa. Seluar ’tights’ atausweatpants, dengan ’baby-t’ atau ’baseball-t’ berlengan panjang. Bawa skali, ’sweater’kecil, sehelai tuala kecil, kertas ’blotter’ dan spray wangian. Selepas habisbersukan je, lap peluh tu cepat-cepat dengan tuala dan kertas blotter dan spraybadan anda sebelum duduk semula dengannya. Jangan sesekali memakai seluar sukanjenis ’tracksuit ’.

Walau apapun, penampilan adalah untuk ’first impression’ sahaja, yang lebih penting adalah personaliti anda. Jadi, jika anda sudah berjaya untuk memikat dia melalui gaya penampilan, pastikan seterusnya anda menawan hatinya pula dengan personaliti yangmenarik. Kalau susah sangat tak tau nak cakap apa, buat je muka ’cute’ biar dia tidak boleh berhenti memandang.. Hehe... Good Luck! Tips Temujanji Pertama Untuk Wanita

16 Komen:

nurl brutel berkata...

smart2 tips ni... huhu

HEART berkata...

ASSALAMMUALAIKUM...SAPE NYE BLOG NI YER?? SY MAHU KN EMAIL TUAN PUNYE BLOG NI?? PLSSSSSSS

ira@wanababes berkata...

best jugak la tuan punye puisi ni

nurl brutel berkata...

smart2 tips ni... huhu

Tanpa Nama berkata...

BEST JUGA DGR... DR PGLMAN KATAKAN

piNkY.. berkata...

bez tu.....kalo wangian badan??

Tanpa Nama berkata...

wakakkakak luchuu jugaa yaaaa
hemm .. boleh kasiih saran ga ? kasih kata pepatah bijak yang banyak yaaa :D
dan kalo bikin cerpen jangan kepanjangan , males baca nya hehehehehe

I LIKE THIS :)

Tanpa Nama berkata...

no comment ..tak berapa faham sangat

Unknown berkata...

wahh !
tengs 4 da nice tips :)
smlm bru jek g 1st date
alhamdulillah
dye maseh lagi mencari i

Tanpa Nama berkata...

iye la..puisi ni romantis sangat

arinND berkata...

tenkiu sngt 4da tips2 nya . . . hehe....

Tanpa Nama berkata...

appnya

Unknown berkata...

buat aje muka cute..hahahah
senang tu

ciNta..fira ~_~ berkata...

lusa first date..debar2 rsanya..slma nie cinta melalui alt komunikasi..akhirnya sma2 wt kptusan nk jmpa..hrp dya boley tma sy seadnya...:)

ayep.eiya berkata...

wow..i yg dh married ni pon suka la read ur tips. . .dh married pon kne cntik2 jgak mcm couple kan..hohoho ;)

Nur Fathiah Binti Rosli berkata...

hihi.. saja jer bca ni,tringt first date aku.. ak bkn lh kategori prempuan yg suka mlaram,pkai bgaya tudung mlilit sini sana. ak ni simple jer orgnya. msa awal2 tu ckup takut,xtau nk pkai bju cmna,last2.. aku setkn kt minda ak ckp,biarlh, x perlu jd org lain,just be urself.ckup simple ak pkai tp sbgai prmpuan muslim,aurat tu still ak jga.n stu lipstick pn xda ak pkai.beg pn pkai beg yg lma,sbb ak syg beg tu wlpn nmpk cm lusuh skit,tp sesuai ngn jiwa aku. n then ak g jmpa si dia.serius prasaan dlm ati tu bdebar sngt.ak bjln mnunduk je muka.. mcm2 psoalan bmain dlm otak ni msa tu.. sbb ak rsa cm malu sngt tiba2,n smpai stu part ak x prasan yg dia dh nmpk ak,n follow je senyap2 tgok karenah ak dri blkg,n then ak msuk stu kdai,ak bhenti kjap memikir,dlm hati ckup bdebar n then tnmpk crmin,nk betulkn tdung, tiba2 dia dtg sergah ak,"wehh.. fathiah!! x cam aku ker??" .. ya Allah.. naik merah muka ak,malu xyh ckp.. hihi.tp alhamdulillah,dia terima ja ak seadanya.. dia lh kwn baik aku,kwn bgaduh ak,kwn sehati sjiwa ak,n tunang ak skrg.. :).

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.