Koleksi Doa Untuk Ibu Bapa, Kasih Sayang, Mohon Petunjuk,Ketika Sakit


Share on Tumblr
DOA mohon keampunan untuk diri, ibu bapa dan orang beriman pada hari kiamat

"Ya Tuhan kami, berilah keampunan kepadaku dan ibu bapaku dan sekalian orang mukmin pada hari terjadinya hari hisab (hari kiamat)." (Surah Ibrahim ayat 41).

* DOA mohon kasih sayang untuk ibu bapa.

"Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: "Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduaduanya sebagaimana mereka berdua mendidik aku waktu kecil." (Surah alIsra' ayat 24) DOA mohon dilancarkan lisan dalam berbicara "Dan lepaskanlah kekakuan daripada lidahku supaya mereka mengerti perkataanku."

* DOA supaya tidak berputus asa

"Ya Tuhanku, sesungguhnya tulangku lemah dan kepalaku ditumbuhi uban dan aku belum puas pernah kecewa dalam berdoa kepada Engkau, Ya Tuhanku." (Surah Maryam ayat 4)

* DOA mohon kurnia rahmat dan petunjuk yang lurus segala urusan

"(Ingatlah) tatkala pemuda itu mencari tempat berlindung ke dalam gua, lalu mereka berdoa: "Wahai Tuhan kami, berilah rahmat kepada kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami ini." (Surah alKahfi ayat 10)

* DOA mohon agar diri dan keturunan dijadikan orang yang tetap mendirikan solat.

"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap mendirikan solat, Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku." (Surah Ibrahim ayat 40)

* DOA mohon dihindarkan daripada fitnah dan diselamatkan daripada tipu daya orang kafir.

"Kepada Allahlah kami bertawakal! Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami sasaran fitnah bagi kaum yang zalim dan selamatkanlah kami dengan rahmat Engkau daripada (tipu daya) orangorang kafir." (Surah Yunus ayat 8586)

* DOA mohon diberi keputusan yang baik


"Pengetahuan Tuhan kami meliputi segala sesuatu. Kepada Allah sajalah kami bertawakal. Ya Tuhan kami, berilah keputusan antara kami dan kaum kami dengan hak (adil) dan Engkaulah Pemberi keputusan yang sebaikbaiknya." (Surah alA'raaf ayat 89).

* DOA untuk menghilangkan rasa marah

"Aku berlindung diri dengan Allah dari syaitan yang terkutuk; Ya Allah, ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku, dan lepaskanlah aku dari syaitan yang terkutuk".

* DOA ketika menghadapi kesusahan tidur

"Tiada Tuhan kecuali hanya Engkau, Maha Suci Engkau; Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menganiaya diri".

* DOA memohon taubat

"Wahai Tuhanku, maafkanlah aku kerana sesungguhnya Engkau Tuhan yang Maha Pemaaf dan mempunyai Kemuliaan".

* DOA ketika mengambil wuduk

"Tuhanku, ampunilah segala dosaku, luaskanlah (lapangkanlah) rumah tanggaku dan berkatilah untukku rezekiku".

* DOA mohon perlindungan daripada penyakit berat

"Wahai Allah, sesungguhnya aku berlindung diri kepadaMu daripada penyakit sopak, gila, penyakit kusta dan penyakitpenyakit berat". (Riwayat Abu Daud)

* DOA memohon kesihatan tubuh badan (baca pada waktu pagi dan petang)

"Ya Allah, kurniakanlah kesihatan pada badan hamba, Ya Allah kurniakanlah kesihatan pada telinga hamba, Ya Allah kurniakanlah kesihatan pada mata hamba, Ya Allah, hamba berlindung kepadaMu daripada kekufuran dan kepapaan, Ya Allah, hamba berlindung kepadaMu daripada kesengsaraan azab kubur, tiada Tuhan melainkan Engkau".

Koleksi Doa Untuk Ibu Bapa, Kasih Sayang, Mohon Petunjuk,Ketika Sakit

24 Komen:

Tanpa Nama berkata...

bgus la sume doa2 ni...klo bleh tmbh la lg koleksi2 doa 2...

erina89 berkata...

btol2,,,,,klo blh byk kn lg koleksi mcm nie,,,,

Tanpa Nama berkata...

saya sukaaaaaaaaaaaa

Tanpa Nama berkata...

saya pn suka la doa2 ni,,memberi kita kesedaran dan petunjuk...

Tanpa Nama berkata...

blog ini adalah blog yang terbaik pernah saya baca...indahnya....air mata saya jatuh bila baca artikel dalam blog ni..terutama sekali tentang ibu bapa....sayangilah ibu bapa anda selagi diorang ada. terima kasih kepada penulis blog. teruskan usaha agar kita sama2 mencapai kejayaan.

erlyndah jaya berkata...

Assalamualaikum...sahabat..
saya sukaa :)

Tanpa Nama berkata...

best saye suka ayat dia..

(jazakallah)
dari ayie :)

ceria hotel kuala lumpur berkata...

SAYA SUKA.....=)

Tanpa Nama berkata...

kalau dpt, dlm bahasa arab... :D

Tanpa Nama berkata...

nanti boleh la kita doa2 dalam ni.

nurin najwa berkata...

nanti kita hafal doa2 dalam ni nak.

Tanpa Nama berkata...

Saya suka do'a2 ini. . .

Tanpa Nama berkata...

sume nya bgus allhamdulillah

Unknown berkata...

Nak doa dalam Bahasa Arab

Tanpa Nama berkata...

alhamdulillah,saya suka koleksi doa ni,kalau boleh dalam b.arab lagi bagus.teruskan usaha ......

momoeQie berkata...

nice blog..suka bkk and buat revision utk doa2.. btw..drop by to my blog..:) newbie...http://vespanatic.blogspot.com

puteri nurin berkata...

kita boleh beli dekat mana ye?

insyirah berkata...

bestnya belajar dengan koleksi niiiiiiiiiiiiii.

Admin berkata...

Jika kita tidak berdoa untuk orang tua kita, maka putuslah rezeki kita:

Apabila seorang meninggalkan do’a bagi kedua orang tuanya maka akan terputus rezekinya. (HR. Ad-Dailami)

Oleh karena itu sebagai anak yang berbakti hendaknya kita senantiasa berdoa untuk ibu bapak kita. Di antara doa-doa untuk orang tua yang tercantum dalam Al Qur’an adalah sebagai berikut:

“Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah:

Robbirhamhumaa kamaa robbayaanii shoghiiroo

“Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.” [Al Israa’:24]

Baca selengkapnya di: http://media-islam.or.id/2008/03/06/doa-untuk-ibu-bapak-orang-tua/

NURIN NAJIHAH berkata...

BOLEH TAK KITE BELI ONLINE.

Tanpa Nama berkata...

good...keep it up!

Tanpa Nama berkata...

we love our parents polebe

Tanpa Nama berkata...

mantap

Unknown berkata...

Terbaik ...terima kasih diatas perkongsian yg sgt bermakna buat sy sekeluarga

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.