Tip untuk pelajar sekolah untuk cemerlang dalam pelajaran


Share on Tumblr
Panduan untuk pelajar sekolah untuk cemerlang dalam pelajaran. Motivasi pelajar cemerlang. Petua untuk berjaya dalam peperiksaan.

Tip-tip di bawah boleh dipraktikkan untuk berjaya sebagai pelajar.


1. Pastikan diri sentiasa sihat fizikal dan mental

* Jika sakit, dapatkan rawatan awal selain sentiasa melakukan senaman untuk memperoleh minda sihat dan cergas.


2. Sentiasa berfikiran positif dan penuh keyakinan diri

* Jangan terlalu taksub untuk memperoleh keputusan cemerlang hingga mengakibatkan diri rasa tertekan. Sebaliknya bina fikiran positif seperti "saya boleh melakukannya" atau " tidak mengapa saya kurang cemerlang pada kali ini, tapi saya tetap tidak berputus asa" dan sebagainya.

3. Duduk di barisan depan

* Kelebihannya ialah dapat memberi fokus terhadap proses pembelajaran yang sedang berlangsung.

4. Gunakan pelbagai teknik belajar

* Teknik belajar yang menarik boleh membantu pelajar lebih mengingati fakta dan tidak jemu. Lakukan perbincangan berkumpulan, nota dan peta pelajaran.

5. Sentiasa membuat ulang kaji terutama selepas habis kelas.

* Jangan bertangguh untuk membuat ulang kaji supaya pemahaman lebih jelas. Otak hanya boleh mengingati fakta selama tiga hari saja.

6. Jangan membazirkan masa membuat pembacaan berulang.

* Bacaan yang dilakukan berulangan ditakuti akan memberi pemahaman salah atau berkecamuk. Lakukan pembacaan hanya untuk memahami fakta dan selebihnya mengikut pemahaman sendiri.

7. Jangan ponteng kelas.

* Tidak hadir ke kelas tanpa sebab munasabah sangat merugikan kerana akan ketinggalan sesi pembelajaran penting. Cuba hadir ke kelas kerana pemahaman di dalam bilik darjah boleh menyumbang pada kecemerlangan.
Tip untuk pelajar sekolah untuk cemerlang dalam pelajaran

12 Komen:

Tanpa Nama berkata...

sy t'haru ngr lgu niee....

Tanpa Nama berkata...

Sekarang baru saya tahu lpas ni saya perlu berusaha lgi

NUR AIN berkata...

thanks!~~~ sebab bagi motivasi yg sangat baik.........SAYE BOLEH BERUSAHA....

Tanpa Nama berkata...

tip-tip ini boleh memanfaatkan pelajar....:)SAYA AKAN BERUSAHA

Tanpa Nama berkata...

MEMANG BERKESAN........:):):)

Tanpa Nama berkata...

insyaallah...sy akn cuba lakukan dgn terbaik...

Tanpa Nama berkata...

saya akan cuba ..

Tanpa Nama berkata...

maafkan saye, saye x fahamlahhhhh....
tolong ajarkan saye macam ne nk faham.
PLEASE.................?

Tanpa Nama berkata...

dujgvghuit8ftgh

Tanpa Nama berkata...

Nak copy bleh?"

Tanpa Nama berkata...

thanks smua ni menukarkan hatiku nanri kadavuleh

ummu sumaiyah alias berkata...

usaha tangga kejayaan

Selepas Baca, Sila Komen

Artikel Terkini

Disclaimer: Blog ini ibarat 'scrap book' saya. Di sini saya kumpul artikel yang saya gemari di akhbar, majalah dan internet berkaitan CINTA. Artikel-artikel ini bukan ditulis oleh saya tetapi sekadar koleksi peribadi dan diharapkan dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.